Hartstikke mooi!
Ik doneer nu 19 jaar bloed waarvan het grootste deel volbloed en kan je vertellen dat dat zeker invloed heeft op het sporten/trainen.
Tot ongeveer een week na het doneren merk je duidelijk dat je hartslag hoger is bij dezelfde inspanning en je verzuurt sneller. Daarna gaat het wel weer een stuk beter en kom je weer terug op je oude nivo.
In huizen kwam het steeds heel vervelend uit met mn hardlooptrainingen waardoor ik gestopt ben met volbloed donaties en ben begonnen met plasmadonaties...
Plasma donatie heeft als grote voordeel dat je je rode bloedcellen weer terugkrijgt waardoor je er eigenlijk met sporten geen last van hebt. Als je zorgt dat je voldoende drinkt dan merk je er eigenlijk niets van.
Bloed en plasma doneren heeft als groot voordeel dat je iedere maand(voor plasma) of iedere3 a 4 maanden een kleine controle hebt op bloeddruk en HB (en ook rustpols maar dat kan je natuurlijk net zo makkelijk zelf doen)
Nadeel van plasma doneren is dat het meer tijd kost dan volbloed en dat je vaker aan de beurt bent... hoewel je dat natuurlijk ook zelf bepaald... voordeel is wel weer dat je bij plasma nooit echt hoef te wachten.. het apparaat is voor jou gereserveerd...
Kortom als je fanatiek sport dan zou ik voor plasma gaan... heb je niet veel tijd en kan je een weekje na je donatie inplannen voor herstel dan zou je volbloed kunnen doen..
Maarten