Onderwerp: Anaerobe drempel
Hallo,
Ik doe al een aantal jaren aan hardlopen met zo 3-4 keer in de week trainen. Sinds dit jaar ben ik ook actief erbij gaan wielrennen en dat gaat wel lekker. Nu wil ik deze winter eigenlijk een trainingprogramma opstellen voor het fietsen. Daarbij wil ik gebruik maken van hartslagtrainingen. Ik heb op internet al rondgekeken naar het berekenen van mijn omslagpunt, maar ik krijg verschillende manieren van berekenen te zien. Mijn max hartslag is ongeveer 190. Nu heb ik met hardlopen berekend dat mijn drempel rond 170 ligt, wat ook overeenkomt met 91% van mijn max zeg maar. Bij het wielrennen heb ik ook een test op mijn tacx (satori) gedaan. 10min warm worden, dan starten voor 5 min op hartslag 153 en na die 5 min. 5 slagen harder en weer 5 min. volhouden, dan weer 5 slagen harder en 5 min, etc. etc. Bij de serie waar ik het nog vol kan maken, 8 slagen ervan af halen en dat is het omslagpunt. Ik kom dan alleen erg laag uit, op 155. Dat komt dus ook niet overeen met 91% van mijn max. hartslag.
Weet iemand een betere berekening? want met deze methode ben ik continue bezig met mijn hartslag op het niveau brengen en houden van de serie.
Kan het misschien ook liggen aan mijn kracht of inhoud in het wielrennen nog?
Alvast bedankt voor een reactie,
Groet Wesley