Onderwerp: snelheid in zwemtraining
Hoi allemaal,
Ieder onderdeel van triathlon heeft zo`n beetje zijn eigen trainingstechnieken. In lopen heb ik redelijk wat ervaring en kan ik fysiologisch gezien de diverse trainingstechnieken wel verklaren. Voor fietsen wordt het wat lastiger, maar dat komt nog redelijk dicht in de buurt van het lopen. Maar voor het zwemmen sta ik toch weer telkens te kijken hoe men het allemaal doet en soms kan ik er geen touw aan vastknopen. Ik weet dat waterdruk, temperatuur, de horizontale ligging, e.d. best wel zijn invloed zal hebben. Toch worden armspieren gewoon met een bepaalde intensiteit samengetrokken en dat zal dan niet zo veel verschillen met andere spieren bij de andere onderdelen. Maar desondanks zijn de arbeids/rust verhouding geheel anders. Ook qua intensiteit wordt er anders ingedeeld.
Wie kan mij zeggen hoe ik de intenseit afleid voor het zwemmen? Ga ik bijvoorbeeld uit van bepaalde percentages van mijn 100m tijd en zie ik dit als mijn 100% of zwem ik een kilometer en zie dat als mijn 100%max. Welke rusttijden horen er dan bij voor bepaalde afstanden (100-400).
Groet, Jason