Onderwerp: Schouder pijn na een 300+ meter zwemmen
Vandaag een bezoekje gebracht aan de Fysio.
Ik had wat last van mijn schouder na 300 meter bij het zwemmen, dit bouwde dat langzaam op. Als ik stopte en even pauzeerde zakte het weer weg en kon ik weer een een paar 100 meter door (open water)
Na wat vragen begon hei met wat controle.
Verbazend genoeg bleek dat als hij op bepaalde spieren rond mijn ruggegraad druk uitoefende ik in staat was meer te bewegen dan zonder druk.
Zijn conclusie was eigenlijk heel logisch. Mijn trianel(?), de spieren rond de graad, waren rechts (veel) meer ontwikkeld dan links.
Hierdoor werd tijdens de inspanning mijn rug naar rechts gebogen (milimeter werk), waardoor de beweging (radius) van de schouder verkleind word.
Hierdoor wordt er extra spanning gezet op de pezen en spieren in de schouder, omdat de beweging geforceerd gemaakt wordt (onbewust). met als gevolg pijn.
Ik heb wat oefeningen mee gekregen om de linkerkant van mijn rug soepeler te maken en mocht (gelukkig) blijven trainen. Echter wel met de aantekening dat ik alleen met links de adem slag maak.
Donderdag weer terug om te kijken of er verbetering in zit (soepelheid) dan gaan we gericht een plan maken om de schouders in evenwicht te krijgen.
To be continued....