Hallo,
Ik ben beginnend triathleet maar ik zwem al lang en ben behoorlijk bedreven met de technieken.
1. Ik zou beginnen om tijdens het inzwemmen een setje van wrikken er in te houden elke training. zo'n 4-6x 50m waarvan 25m wrikken/scullen en 25m toepassen. Denk er dan aan bij het toepassen dat je een zeer lange slag doet.
2. Je beenslag houdt je naar mijn idee meer tegen als dat hij mee werkt. Je doet je benen behoorlijk omhoog en omlaag. ik zou de beenslag een heel stuk kleiner doen. En kijken wat je wil:
-Je benen gebruiken om alleen de stroomlijnpositie aan te houden. (ik zou hiervoor kiezen)
-of Wil je toch gaan om stuwing er uit te halen. Doe in dit geval veel sets benen maar ik denk niet dat het genoeg rendament zal geven. probeer dan de benen setjes met zoomers of flippers te doen. Dit helpt je om meer gevoel te krijgen in je benen.
3. Je armslag haal je te snel door probeer je al ingestoken arm wat langer voor te houden. Dit zal iets zwaarder zijn voor de schouders maar het zwemt zeker sneller. Een goede techniek oefening hiervoor is met een beendrijver, dan doe je arm voor arm. Je haalt je ene arm pas door als je ander er er naast ligt. Ook wel bijleggen genoemd.
4. Dit vind ik in dit stadium eigenlijk niet zo'n heel belangrijk punt. Pas als je bovenstaande echt onder de knie hebt kan je hier mee verder. Maar ik noem hem toch maar even.
De ademhaling is nog iets te veel naar het plafond. Hierdoor draai je helemaal naar je zijkant. Dit is natuurlijk weer het verlies van de stroomlijnpositie
kijk ook op goswim.tv