Onderwerp: Zwemtechniek: Ademhaling
Hoi allen,
Ik doe nu 2x per week een uur zwemtraining. Ik kan inmiddels steeds langere afstanden zwemmen, en mijn snelheid gaat ook al wat omhoog. De huidige limiet word veroorzaakt door mijn ademhaling.
Ik haal elke 3 slagen adem (dus beide kanten). Maar de tijd die ik heb om in te ademen is vrij kort / neem af en toe water mee, alsof ik net niet hoog genoeg uit het water kom. Met als gevolg dat ik in ademnood kom en mijn techniek sloppy word. Een oud waterpolo'er die ook baantjes aan het zwemmen was zei dat ik wellicht mijn beentempo kon verhogen, om wat meer uit het water te komen. (Dit moet ik nog proberen, dit vertelde hij na afloop)
Eens zien of ik de volgende keer een slachtoffer kan vinden om me te filmen, zodat ik zelf ook mijn techniek (of het ontbreken ervan) kan zien.
Hoe gaan jullie hiermee om? frequentie van ademhalen. Houden jullie adem in en blazen jullie alles uit vlak voor je ademhaalt, of begin je met uitblazen zodra je gezicht weer onderwater is?
Heb internet al wat afgestruind naar filmpjes waarop je bepaalde technieken ziet, of wat de gevolgen zijn van een foute techniek.
Alle tips zijn welkom:)