Heb het filmpje ook even bekeken, ben geen expert maar doe wel 3 x per week wedstrijdzwemmen en geef zelf ook regelmatig training
de punten die mij opvallen..
- mis het glijmoment in het water, dit komt zoals eerder gezegd waarschijnlijk door je armen
- je beenslag moet uit je heup komen en je knieen flexibel, alsof daar flippers zitten, je zo lang mogelijk maken dus ook je tenen naar achteren strekken.
puntjes voor je armslag
- leg je hand recht voor je schouder in het water met je duim iets naar beneden gedraait ( kijk uit dat je een niet voor je hoofd legt ), probeer je arm zo veel mogelijk te strekken, hierdoor krijg je extra lengte in je slag, ik zie bij je dat je nog wel wat extra lengte kan hebben
- kantel je pols ( niet alleen je vingers ) en trek je arm naar achteren met je elleboog hoog ( je onderarm zou 90 graden naar beneden in het water moeten wijzen )
- op een zeker moment word de trek beweging een duwbeweging ( dat is ongeveer op schouderhoogte ), vanaf dit moment stoot je met kracht je arm recht uit ( je hand probeer je haaks op het wateroppervlak te houden ) en haal je hand er pas uit als die bij je heup is.
Kleine extra tips.
- gebruik een beendrijver om je armtechniek te verbeteren
- maak geen grote S beweging onder het lichaam, hier heb je minder weerstand in het water waardoor je minder voortstuwing hebt, het is wel minder vermoeiend, maar tegenwoordig in het wedstrijdzwemmen word geleerd arm haaks zoveel mogelijk tegendruk opzoeken.
- je zal merken dat crawl niet een volledig continue slag is omdat het onderwater gedeelte langer duurt als het bovenwater gedeelte, ( uitdrijven met je arm zolang de andere nog bezig is )
- je kan als je genoeg snelheid in je arm hebt je vingers iets uit elkaar doen, zo heb je een groter oppervlak, dit werkt wel alleen als je slag snel genoeg is, bij langzaam doorhalen werkt dit niet
wat me opvalt wat in ieder geval goed is en vaak lastig an te leren is.
- je haalt aan 2 kanten adem ( stabiele ligging )
- je ligt rustig in het water
succes, misschien kan je er wat mee