18 minuten is geen slechte tijd voor een eerste training na 5 jaar.
Vergeleken met de meeste triatleten is het ook geen slechte tijd, maar het zwemniveau ligt ook wel erg laag in de triatlon.
Voor een wedstrijdzwemmer is 18 minuten natuurlijk een lachertje.
Als je uit het fietsen komt zal dit je kracht zijn, maar het is natuurlijk zonde als je met je sterke onderdeel alleen tijd goed moet maken op de betere zwemmers. Als je enige ambitie hebt om podiums te behalen ga je merken dat dit lastig wordt met 1 erg slecht onderdeel. ~13:00 - 13:30 is denk ik een realistische tijd om aansluiting te hebben bij de 1e grote groep in de meeste triatlons. Deze 5 minuten goedmaken wordt lastig, ook al ben je een sterke fietser.
Ik zou je adviseren om te investeren in het zwemonderdeel. Je zult vast snel vorderingen maken als je uit het niets al 18 de kilometer zwemt, maar ook dit gaat niet vanzelf. De wedstrijd beleving is een stuk prettiger als je niet vanaf onderdeel 1 al achter de feiten aanloopt. Je kunt beter nu vast beginnen met serieus zwemtrainen, dan wanneer je op een hoger niveau zit en je door je zwemtijd wedstrijden gaat verliezen.
Tenzij je doel finishen is. Maar dan zou je je denk ik ook niet druk maken om je zwemtijd.