1

Onderwerp: Tips & Trics

Eigenlijk kwam er (alweer) een goede vraag binnen van een debutant en dat zette mij weer aan het denken voor dit topic.

Wie heeft er echt nuttige tips voor zowel voor - tijdens - na de wedstrijd  cool

"Livari" deed een eerste goede tip : Hang iets met een felle kleur aan het rek waar je fiets aan hangt, dan zie je de fiets nog sneller. (Niet allemaal doen, anders moet je met een zonnebril naar je fiets zoeken)

Mijn tip : Wetsuit aantrekken met plastic zakken aan je handen en voeten. je glijd dan zo je pak in en beschadigt niets

Voor de debutanten : maak de avond voor de wedstrijddag een lijstje van al je spullen die je nodig hebt en mee wilt nemen en pak daarna aan de hand van je lijst je tas in. Andere methode : leg de benodigde spullen per onderdeel gescheiden op de grond, dan heb je overzicht en zie je meteen of je iets vergeet of niet

Wie volgt?

2

Re: Tips & Trics

Baby-olie op je onderarmen en onderbenen voor snel uittrekken wetsuit.

3

Door blijven trappen als het pijn gaat doen in je benen.

4

Kijk in de wisselzone goed om je heen. Kijk af hoe de "toppers" hun spullen klaarzetten.

5

Avond voor de wedstrijddag je tas inpakken.

6

Bij uit doen van je wetsuit je brilletje + badmuts in dezelfde hand hebben en loslaten als je de mouw uit trekt. Al dat rubber bij elkaar blijft prima zitten.
Het felle kledingstuk aan je rek vind ik niet zo handig ivm al die gekleurde fietsen, ik oriënteer me altijd op een lantaarnpaal of iets dergelijks.

7

dat van die fietsen ben ik het mee eens. Als je hoge wielen hebt kun je ze vaak ook makkelijk herkennen als je eenmaal de goede rij hebt. Vooral mijn Fulcrums waren altijd goed zichtbaar door de rode Decals. Nu met de matzwarte mavic's is dat iets minder.

Daarnaast een belangrijke tip. Op tijd opstaan. Een paar bakkies koffie en goed naar de WC gaan thuis....

Dat geklooi op een Dixie of in een open kleedkamer om je zenuwklei kwijt te raken vind ik hel...

8 Laatst bewerkt door superhans (14-06-12 22:20:21)

Elastieken in je hardloopschoenen i.p.v. veters.

Investeer in een startnummerband.

9 Laatst bewerkt door Fastcruiser (14-06-12 23:03:26)

superhans schreef:

Investeer in een startnummerband.

Wat voor bevestiging is dan het beste? Ik zie zowel drukknopen als koordstoppers.

Elastieken in de hardloopschoenen: ik heb mijn veters altijd behoorlijk strak. Lukt dat ook met elastieken veters?

10

@Fastcruiser
Ik heb een startnummerband met drukknoppen, maar bevestig mijn startnummer hier met spelden op(krijg het niet voor elkaar om de drukknoppen dicht te drukken met een startnummer er tussen). Volgens mij dus beter de koordstoppers nemen.

Elastische veters werkt perfect, en voelen bij mij strak aan. Loop er zonder problemen de lange afstand mee uit, en heb ook al een aantal marathons gelopen met elastische veters. Meeste voordeel heb je natuurlijk op de kortere afstanden, omdat je erg snel kunt wisselen. En....nooit geen losse veters onderweg  smile

11

superhans schreef:

@Fastcruiser
Ik heb een startnummerband met drukknoppen, maar bevestig mijn startnummer hier met spelden op(krijg het niet voor elkaar om de drukknoppen dicht te drukken met een startnummer er tussen). Volgens mij dus beter de koordstoppers nemen.

Ik zet er gewoon even de tanden op en dan gaat de drukknop altijd mooi dicht.

12

Badmuts + bril in de mouw van je wetsuit is zeker een goede, werkte perfect in mijn 1e triatlon. Zeker wanneer je dat combineert met het uitrekken van je wetsuit (alleen bovenlichaam), enige wat je nog hoeft te doen is uit je wetsuit te stappen bij je fiets.

Bekijk goed van te voren of er 1 of twee wisselzones zijn! Ik stond naast een gozer in T1, die 10 min voor de start erachter kwam dat T2 3km verderop lag. Gelukkig had hij toeschouwers, die zijn schoenen nog wel even wilde brengen:), anders wellicht iemand van de organisatie die dat kan doen. Bekijk ook hoe je spullen van T1 naar T2 worden gebracht of dat je deze zelf moet halen.

Belangrijkste tip: Genieten!

In mijn debuut (OD afstand) ben ik in de 1e 200 mtr overzwommen door 3 man, kreeg een trap midden in mijn gezicht, en finishte ~ een uur na de winnaar, maar geweldig genoten van elk onderdeel:)

13

Als je je fietsschoenen alvast op je pedalen vastgeklikt hebt in het parc ferme en niet wilt dat je schoenen over de grond schuren als je naar het opstappunt van het fietsen rent en je hebt fietsschoenen met een lus aan de achterkant........

koop dan een doosje elastiekjes, elastiekje door het lusje van de schoen en vastmaken aan je frame. Schoenen blijven keurig boven de grond, je springt op je fiets, maakt vaart, trekt je schoenen aan het elastiekje breekt vanzelf...!

big_smile

14

peet schreef:

Als je je fietsschoenen alvast op je pedalen vastgeklikt hebt in het parc ferme en niet wilt dat je schoenen over de grond schuren als je naar het opstappunt van het fietsen rent en je hebt fietsschoenen met een lus aan de achterkant........

koop dan een doosje elastiekjes, elastiekje door het lusje van de schoen en vastmaken aan je frame. Schoenen blijven keurig boven de grond, je springt op je fiets, maakt vaart, trekt je schoenen aan het elastiekje breekt vanzelf...!

big_smile

Is er misschien ook iemand die een tip heeft voor de terugweg? Na het afstappen mijn fiets voor het parc fermee en tijdens het lopen terug naar mijn plek, slepen mijn schoenen over de grond. Een paar weken terug een schoen flink beschadigd door deze actie. Zonde!

15

Cees schreef:

Is er misschien ook iemand die een tip heeft voor de terugweg? Na het afstappen mijn fiets voor het parc fermee en tijdens het lopen terug naar mijn plek, slepen mijn schoenen over de grond. Een paar weken terug een schoen flink beschadigd door deze actie. Zonde!

Ik ben nog steeds erg benieuwd of hier iemand tips voor heeft.

16

Nog nooit last van gehad. Als mijn pedalen horizontaal staan dan slepen ze niet over de grond. Desnoods even je zadel optillen, daar heb je je fiets toch vast. Je hoeft er toch geen kilometer mee te rennen?

Andere vraag is : zijn die 10 seconden het je echt waard? Weet niet hoe lang jij doet over wielerschoenen uittrekken, maar ik niet heel lang hoor. Als je in de race bent voor een podiumplek kan ik me er iets bij voorstellen

Succes

17

petitmas schreef:

Als mijn pedalen horizontaal staan dan slepen ze niet over de grond.

Mijn pedalen (Look classic) hangen nooit horizontaal. Met schoenen er aan al helemaal niet. Wat voor pedalen heb je dat ze horizontaal blijven?

18 Laatst bewerkt door petitmas (31-08-12 11:51:07)

Lieke dat schrijf ik niet, of eigenlijk wel  big_smile  Ik schrijf het weer anders op dan ik bedoel. Als mijn CRANKS horizontaal staan............. Zal er een foto van maken

Zonder aanziens des persoons..........triatleten gaan soms nogal eens "in de blind". Daar bedoel ik mee dat het tijdens een wedstrijd wel lijkt alsof ze hun verstand verloren zijn.

Ik heb een wedstrijd gedaan in een zwembad...........toen je het water uit kwam was alles afgezet met rood-wit lint, je kon maar 1 kant op !!!! De eerste de beste begint meteen als een debiel te gillen : welke kant moet ik op welke kant moet ik op?????

En zo zijn er tig voorbeelden. Maar ik wil niemand voor zijn hoofd stoten dus ik laat het hierbij  cool

19

petitmas schreef:

Nog nooit last van gehad. Als mijn pedalen horizontaal staan dan slepen ze niet over de grond. Desnoods even je zadel optillen, daar heb je je fiets toch vast. Je hoeft er toch geen kilometer mee te rennen?

Andere vraag is : zijn die 10 seconden het je echt waard? Weet niet hoe lang jij doet over wielerschoenen uittrekken, maar ik niet heel lang hoor. Als je in de race bent voor een podiumplek kan ik me er iets bij voorstellen

Succes

Ik heb er ook nooit last van gehad. En is het de moeite waard? Het is onderdeel van triathlon en dus probeer ik de wissels zo snel mogelijk te doen. Al is het maar 10 seconden, waarom zou ik ze laten liggen, ook al doe ik niet mee voor de overwinning. Overigens is het volgens mij flink veel meer dan 10 seconden, tijdens de triathlon van Amsterdam won ik minuten tijdens t1 en t2 op vrienden die het heel rustig aan deden terwijl ik specifiek op snelle wissels had getraind. Maar goed, dat was iets meer dan alleen mijn schoenen in de pedalen laten zitten.

20

@Maca.............doe jij langer dan 10 sec over letterlijk je schoen uittrekken?
Ga dat maar eens klokken, geloof er niets van.

Ik train hier regelmatig mijn wissel, let op :

Op 50 meter voor mijn schuur klok ik af, de schuur open doen, fiets neerzetten, schoenen uit, helm af, sokken aan, hardloopschoenen aan, nog iets drinken uit een bidon, schuur weer dicht, 10 meter naar de weg lopen, klok stil : 50 sec

En dan wil jij zeggen dat het meer tijd scheelt door met blote voeten op je fietseschoenen het parc fermé binnen te komen?

Nadeel is dan ook nog dat je troep onder je voeten hebt en dus eerst je onderkant moet schoonmaken..........ik wel anders loop ik op zeker een blaar

21

petitmas schreef:

@Maca.............doe jij langer dan 10 sec over letterlijk je schoen uittrekken?
Ga dat maar eens klokken, geloof er niets van.

Ik train hier regelmatig mijn wissel, let op :

Op 50 meter voor mijn schuur klok ik af, de schuur open doen, fiets neerzetten, schoenen uit, helm af, sokken aan, hardloopschoenen aan, nog iets drinken uit een bidon, schuur weer dicht, 10 meter naar de weg lopen, klok stil : 50 sec

En dan wil jij zeggen dat het meer tijd scheelt door met blote voeten op je fietseschoenen het parc fermé binnen te komen?

Nadeel is dan ook nog dat je troep onder je voeten hebt en dus eerst je onderkant moet schoonmaken..........ik wel anders loop ik op zeker een blaar

Schoenen uittrekken of uitklikken kost geen tijd. Op blote voeten lopen in t1 en t2 vergeleken met op je schoenplaatjes lopen scheelt wel veel tijd, zeker bij lange wisselzones. Voeg daar sokloos fietsen en lopen aan toe en je komt op een aanzienlijke tijdwinst. Ik zal de exacte verschillen van Amsterdam er eens bij zoeken.

22

Ik heb Amsterdam er even bij gepakt, aangezien ik hier specifiek aandacht had besteed aan de wissels en hier duidelijk de verschillen zag tussen rustig aan doen en snelle transities.

De gemiddelde T1 tijd van 136 deelnemers was 2m46s, de gemiddelde T2 tijd 1m46s. Ik deed T1 in 1m55s en T2 in 1m16s. Totaal deed ik dus 3m11s in plaats van de gemiddelde 4m33s, dus 1m22s sneller. De snelste T1 tijd was 1m12s en de snelste T2 tijd 57s, dus met name T1 (wetsuit uittrekken) kan nog wel sneller. Deze verschillen zijn uiteraard, zoals ik al eerder stelde, niet allemaal het resultaat van al dan niet je schoenen laten zitten op je pedalen, maar dit maakt wel onderdeel uit van snelle wissels. Dus maakt het uit? Ja dus.

23

Nooit geopperd om met MTB-schoenen te rijden? Er zijn tegenwoordig al heel mooie modellen die niet meer zo lomp tonen. Het plaatje zit dan mooi ingewerkt in de schoen. Hiermee lopen is een flink pak makkelijker. Heb zelf al eens 3 kilometer mee mogen wandelen wegens pech met de fiets en dat was perfect doenbaar. Bovendien slijten mijn plaatjes niet meer door erop te lopen.

24

Zijn er dan MTB schoenen waar Look of SPD-SL plaatjes op kunnen? Dat vind ik persoonlijk prettiger fietsen dan SPD.. Maar voor korte wedstrijden zou het inderdaad wel kunnen..

25

Hoi Macca

Dank voor de cijfers, goed om te weten. Ik bedoelde ook niet dat je het niet moet doen  mad
Ik zou nu alleen wel eens het verschil willen weten als je dezelfde wissel doet maar dan je fietsschoenen ps uit doen bij je fiets :-)

Overigens, ik ben wel van "olie op het vuur" hoor.........ik heb zelf altijd mijn voeten al uit de schoenen bij de T2 en...................nog nooit schade aan mijn schoenen opgelopen  tongue

Maar zelf ben ik er niet zo mee bezig. Ik kijk hoofdzakelijk naar mijn zwem- fiets- en looptijden en concludeer dan wat ik wil verbeteren. Ik heb voor mijzelf nog nooit T1 en T2 tijden naast elkaar gelegd van eenzelfde wedstrijd.

Maar goed.................het begon allemaal of er nog een tip was om je schoenen heel te laten als je met blote voeten van de fiets springt  big_smile

A+