51

Re: Ambities en doelstellingen 2013

@ronnyke De basis van een goede marathon is de 10 kilometer klink gek maar het is wel zo
Voorbeeld Iemand die de 10 kilometer in 40 minuten loopt zal never en nooit niet de marathon in 2:48 lopen omdat de intensiteit te hoog is voor de marathon waarmee hij de 10 kilometer loopt Persoon B die de 10 kilometer in 36 minuten loopt heeft voldoende reserve ( 24 seconde per kilometer sneller dan de 40 minuten loper ) om de marathon in voor hem lagere intensie te lopen namelijk 24 seconde per kilometer te volbrengen in 2:48
Waarom denk je dat er 278 kenianen mee zouden kunnen doen met de Olympische spelen in 2012 wanneer dit mogelijk zou zijn? Juist omdat ze allemaal de 10 kilometer tot in de perfectie beheersen ( baan , crossen ) Ze lopen de 10 kilometer in 27 minuten laag ( 2min 45 /km )  en dan in 2:06 op de marathon geen onmogelijk opgave ( 3 min / km )
Op de marathon verzuur je niet nee het is een kwestie van vochttekort omdat je in die tijd meer vocht verliest dan je binnen krijgt Het bloed wordt a.h.w. dikker waardoor de afvalstoffen niet meer het lichaam kunnen verlaten ( spierpijn )

52

Re: Ambities en doelstellingen 2013

Volledig mee eens maar het ging er bij mij enkel over wat ik het liefst doe  smile Al ken ik er toch die een 10km echt snel kunnen lopen maar zich niet aan de marathon wagen en de pogingen die ze deden zijn ze moeten stoppen en vrij vlug trouwens.

53

Re: Ambities en doelstellingen 2013

ronnyke schreef:

Volledig mee eens maar het ging er bij mij enkel over wat ik het liefst doe  smile

precies en dat is toch het belangrijkste... ik ken een hoop ultralopers die het heerlijk vinden om uuuuuuuren achter elkaar te draven... bij mij komt altijd de jonge hond in me los die steeds harder wil... ik heb een keer geprobeerd om gewoon lekker te genieten van de sfeer van een wedstrijd (bij de Damloop was dat)...is niet gelukt... ik vroeg me bij iedere pas af wat ik in hemelsnaam aan het doen was... na een paar km had ik daar geen antwoord meer op en ben ik lekker gaan versnellen..

ronnyke schreef:

Al ken ik er toch die een 10km echt snel kunnen lopen maar zich niet aan de marathon wagen en de pogingen die ze deden zijn ze moeten stoppen en vrij vlug trouwens.

een 10km en een marthon loop je niet op hetzelfde energie systeem.. bij een 10km loop je voornamelijk op glycogeen... daar heb je dan weer te weinig van om een hele marathon op te lopen .. daar zal je dan toch specifiek op moeten trainen... als je dat leuk vindt dan he wink


Maarten

54

Re: Ambities en doelstellingen 2013

gadget schreef:

een 10km en een marthon loop je niet op hetzelfde energie systeem.. bij een 10km loop je voornamelijk op glycogeen... daar heb je dan weer te weinig van om een hele marathon op te lopen .. daar zal je dan toch specifiek op moeten trainen... als je dat leuk vindt dan he wink

Maar de meeste stappen in de aerobe verbranding van glycogeen zijn wel gelijk aan de vetverbranding. Het is kortom dezelfde motor die van brandstof kan switchen. Het is dan ook geen toeval dat de atleten met een grote motor voor een snelle 3-10km, uiteindelijk ook snelle marathons kunnen lopen. Het is dan ook geen toeval dat de schema's van 10 km en marathon toppers eigenlijk erg veel op elkaar lijken. Pas zo rond de 1500 meter ga je echt andere systemen aanspreken.

55

Re: Ambities en doelstellingen 2013

gadget schreef:

bij een 10km loop je voornamelijk op glycogeen... daar heb je dan weer te weinig van om een hele marathon op te lopen

Daar zijn gels en hypertone drankjes toch voor?

56

Re: Ambities en doelstellingen 2013

Leuk om te lezen Maarten

Een andere afwijking van mij is dat ik al 20 jaar op 1 niveau blij hangen, maar wellicht gaat dat nu veranderen met de komst van FH  roll

Ik heb nooit echt serieus getraind met een schema van een trainer. Ja, wel goede voorbereidingen gedaan op Almere met een professioneel schema, maar als ik lees wat "de mannen" allemaal doen in 1 jaar, daar ga ik niet aankomen. In 2013 wil ik in ieder geval 1 halve goed doen , maar dan begint mijn schema pas 8 weken voor die wedstrijd, daar voor doe ik maar wat, waar ik zin in heb en waar ik tijd voor heb  cool  We've got a business 2 run  tongue

Maar in 1998 liep ik 3.47 op de marathon tijdens de triathlon van Almere. In 2008 deed ik voor de 10e keer mee en liep 1.15-1.16-1.17 op de rondjes van 14 km  tongue  oftewel 3.48 hetelfde heb ik met zwemmen. Mijn allereerste Almere (1989) ging het wemmen in 1.10 In 2008 kwam ik met 1.13 of 1.15 uit het water. Na bijna 20 jaar een verval van nog geen 5 minuten  cool

Maar momenteel heb ik dus moeite om die 800-tjes op de baan in een tempo van 3.45/km te lopen. Wij, Maarten, zijn inderdaad precies omgekeerd. maar goed, ik heb er nog heel veel lol in en de omgeving is hier werkelijk prachtig om in te trainen. 100 km op de fiets zonder een stoplicht en slechts een handje vol auto's is echt een feest. Lopen kan je kiezen asfalt of de onverharde boeren karren baden op en met zwemmen een keuze uit overdekt, open lucht zwembad of een meer. Ik vermaak me hier voorlopig nog wel  lol

A bientot
Arthur

57

Re: Ambities en doelstellingen 2013

thijs schreef:
gadget schreef:

een 10km en een marthon loop je niet op hetzelfde energie systeem.. bij een 10km loop je voornamelijk op glycogeen... daar heb je dan weer te weinig van om een hele marathon op te lopen .. daar zal je dan toch specifiek op moeten trainen... als je dat leuk vindt dan he wink

Maar de meeste stappen in de aerobe verbranding van glycogeen zijn wel gelijk aan de vetverbranding. Het is kortom dezelfde motor die van brandstof kan switchen. Het is dan ook geen toeval dat de atleten met een grote motor voor een snelle 3-10km, uiteindelijk ook snelle marathons kunnen lopen. Het is dan ook geen toeval dat de schema's van 10 km en marathon toppers eigenlijk erg veel op elkaar lijken. Pas zo rond de 1500 meter ga je echt andere systemen aanspreken.

Ik bedoelde eigenlijk dat je mindere goden, waar ik mezelf zeker toe reken, relatief meer suikers verbranden op een 10km dan op marathon tempo... die suikers raken dan dus gewoon op (de hoeveelheid suikers die je tijdens de wedstijd nog kan opnemen en in je spieren kan krijgen is volgens mij ook maar beperkt).. dan is het dus zaak om je lichaam te leren vetverbranden op het gewenste marathontempo..

Dat je bij een goede 10km (bij de toppers) ook automatisch een goede marathon kan lopen ben ik overigens niet met je eens... Mn loopmaatje liep in zn gloriedagen 28'45"  op de 10, 1:02 op de halve maar op de hele kwam hij niet verder dan 2:24.. Nu was hij vooral een goede middeafstands loper... andersom geldt het denk ik wel. Als je een goede marathon kan lopen dan lukt een goede 10km ook wel...

Maarten


Maarten

58

Re: Ambities en doelstellingen 2013

Ik wilde dit seizoen eigenlijk voor het eerst een kwart doen en een paar achtste triathlons. Heb vorig seizoen een halve OD gedaan in 1:31. Wordt ik dan kansloos laatste op de kwart of valt dat nog mee? Zwemmen is mijn slechtste onderdeel... Ben daar wel al hard aan het trainen natuurlijk smile

59

Re: Ambities en doelstellingen 2013

Een halve OD......ehhh...............je bedoelt gewoon 1/8?
Iets met 500 zwemmen - 20 fietsen - 5 lopen ?

Zoek gewoon ff een uitslag op van zo'n wedstrijd en je weet waar je staat
Ook van een OD wedstrijd staan plenty uitslagen online, dus je kan zo zien of je wel/niet laatste kan worden............maar iemand moet het zijn en sinds afgelopen week (eigenlijk al veel langer) is er 1 ding het belangrijkste : PLEZIER !

60

Re: Ambities en doelstellingen 2013

petitmas schreef:

Een halve OD......ehhh...............je bedoelt gewoon 1/8? Iets met 500 zwemmen - 20 fietsen - 5 lopen ?

Als ik me niet vergis is een halve OD en "sprint triathlon" die bestaat uit 750m zwemmen - 20km fietsen - 5km lopen. Gaat de verenigingskampioenschaps-wedstrijd in Rutbeek niet ook over die afstand?

61

Re: Ambities en doelstellingen 2013

Ik heb die gedaan in Lommel in België, inderdaad 750 zwemmen, 20 fietsen en 5 lopen. Ik weet dat plezier belangrijk is maar stiekem heb ik best nog wel last van prestatiedrang... Misschien moet ik mijn doel voor komend seizoen maar veranderen in: doen waar je zin in hebt en je niet meten aan anderen... Zo lastig! Ik ga maar gewoon een kwart inplannen voor komend seizoen, lijkt me wel super gaaf smile

62

Re: Ambities en doelstellingen 2013

Sandra86 schreef:

Ik heb die gedaan in Lommel in België, inderdaad 750 zwemmen, 20 fietsen en 5 lopen. Ik weet dat plezier belangrijk is maar stiekem heb ik best nog wel last van prestatiedrang... Misschien moet ik mijn doel voor komend seizoen maar veranderen in: doen waar je zin in hebt en je niet meten aan anderen... Zo lastig! Ik ga maar gewoon een kwart inplannen voor komend seizoen, lijkt me wel super gaaf smile

Halve OD wordt ook wel sprint afstand genoemd en is inderdaad 750 zwemmen in vergelijking met de gewone 1/8e afstand van 500 meter zwemmen.

Ik heb ook prestatiedrang maar ik zoek inderdaad uitslagen op van wedstrijden en liefst van die wedstrijden waar ik aan meedoe. Zo kan ik inschatten wat ik kan halen omdat je in je training ongeveer wel weet wat je kan.

Daarnaast is plezier zeker belangrijk maar gedreven zijn moet ook kunnen. Eerder is het interessanter je teleurstelling om te buigen naar tevredenheid ;-)

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

63

Re: Ambities en doelstellingen 2013

In België noemen ze dat een achtste triathlon, maar dat vond ik ook verwarrend...

64

Re: Ambities en doelstellingen 2013

Sandra86 schreef:

In België noemen ze dat een achtste triathlon, maar dat vond ik ook verwarrend...

In België wordt meestal "kwart" gezegd, maar OD bedoeld.  Meestal zeggen we dan wel "kwart drafting" of "kwart non-drafting".  Maar de echte kwart-triatlon afstand (1000 zwemmen) zie je hier niet zoveel.

1/8 en sprint zie je wel allebei, maar wordt allebei 1/8 genoemd.

65

Re: Ambities en doelstellingen 2013

Ik vind het sowieso vrij lastig uitleggen aan mijn kinderen. Een hele begrijpen ze, maar een kwart is dan weer 5km minder fietsen dan een echte kwart etc etc. Ik stel dan ook voor om hier in de toekomst correct mee om te gaan. Uitgangspunt is dat alle disciplines even belangrijk zijn. De tijd die nodig is voor het volbrengen van een leg is voor iedereen anders, en afstand geeft ook een vertekend beeld. Een kwart triathlon wordt dan een 0.2408 triathlon (het gemiddelde van 1/3.8, 40/180 en 10/42.195) en een OD wordt dan een 0.2847 triathlon (1.5/3.8 etc). Ik zou graag nog een betere wegingsfactor voor de verschillende disciplines hebben. Organisatoren kunnen zo de echte afstanden meenemen om tot de juiste naamgeving te komen.

66

Re: Ambities en doelstellingen 2013

Goed idee Maca wink
Jammer dat de vermelde afstanden alleen nooit kloppen met de werkelijkheid.

Niet dat ik dat belangrijk vind dat het klopt. En of je nou 1500 of 1000 zwemt maakt mij ook weinig uit, blijft eenzelfde soort wedstrijd.

67

Re: Ambities en doelstellingen 2013

Mooi gesproken Rose  wink

68

Re: Ambities en doelstellingen 2013

Inderdaad, dankjewel! Ik heb echt super veel zin in komend seizoen nu, misschien komen we elkaar nog wel tegen smile Met wedstrijdschaatsen heb ik een beetje hetzelfde probleem (...). Prestatiedrang/vergelijken met anderen zit een beetje in de aard van t beestje geloof ik. Het zou me ook niet verbazen als vooral vrouwen hier last van hebben.

69

Re: Ambities en doelstellingen 2013

Sandra86 schreef:

Prestatiedrang/vergelijken met anderen zit een beetje in de aard van t beestje geloof ik. Het zou me ook niet verbazen als vooral vrouwen hier last van hebben.

Guilty..  cool

70

Re: Ambities en doelstellingen 2013

Ambities? Altijd! Maar in eerste instantie toch het plezier erin houden en kunnen genieten van een goede conditie en een gezond lijf. Dus vooral blessurevrij blijven.
Voor de rest: een fiets aanschaffen! En afhankelijk van hoe me dat zal liggen eventueel eind 2013 een achtste of kwart triathlon om eens te proberen.
Op loopvlak staat tot nu toe dit op het programma:
-24/03 10K dwars door Dendermonde (doeltijd: 45min)
-30/03 53,3km trialloop Crêtes de Spa (Belgische Ardennen)
-21/04 marathon Antwerpen (doeltijd 3.30u)
-05/05 15K dwars door Brugge
-12/05 10K stadsloop de Gentenaar
-06/10 marathon Brussel
-13/10 10K dwars door Hasselt

71

Re: Ambities en doelstellingen 2013

Lieke schreef:
Sandra86 schreef:

Prestatiedrang/vergelijken met anderen zit een beetje in de aard van t beestje geloof ik. Het zou me ook niet verbazen als vooral vrouwen hier last van hebben.

Guilty..  cool

Ik geen last van!

72

Re: Ambities en doelstellingen 2013

Zo Eva 3weken na zo een zware trailrun al een marathon lopen en dan nog onder de 3u30 is niet niks. Ben jij een prof athlete ofz? Ik doe in february een trail van 50km en zit nog in twijfel of ik wel zal starten in antwerpen. Maar ik ben dan ook maar een absolute recreant roll

73

Re: Ambities en doelstellingen 2013

Haha, nee, zeker geen profatlete, eerder jong en onbezonnen  wink . Ik heb zo'n vreemde eigenschap dat ik alles, waarvan anderen zeggen dat het niet haalbaar is, toch wil bewijzen dat het wel kan. En ik denk ook wel dat het haalbaar is... de conditie zit er dan toch in, en ik herstel altijd heel snel na een loop. Na een marathon loop ik een dagje stijf, maar na 2 dagen heb ik nergens last meer van. Uiteraard, meer dan 2 van die dingen zo kort na elkaar is niet verstandig. 2 maanden geleden liep ik nog 2 marathons waar maar 1 week rust tussen zat, en dat ging nog nét.
Als je twijfelt over Antwerpen zou ik het toch doen, al is het "maar" de 10 miles, ik vind het gewoon een prachtig evenement!

74

Re: Ambities en doelstellingen 2013

ronnyke schreef:

Zo Eva 3weken na zo een zware trailrun al een marathon lopen en dan nog onder de 3u30 is niet niks. Ben jij een prof athlete ofz? Ik doe in february een trail van 50km en zit nog in twijfel of ik wel zal starten in antwerpen. Maar ik ben dan ook maar een absolute recreant roll

Zijn denk weinig profs die een 3:30 op de marathon lopen wink

75

Re: Ambities en doelstellingen 2013

filipanné schreef:

mijn grootste doel voor 2013 is dat mijn fietstijden in triatlons/duathlons veel sneller zijn.
dit jaar leg ik dus de nadruk op het fietsen.

de kwart afstand wil ik binnen 2u15min afleggen

andere doelen:
5km lopen in 18min (nu 18:32)
10 mijl in 1u:04min
en halve marathon in 1u:28min

waarschijnlijk doe ik ook een powerman duathlon mee (10-60-10) deze wil ik gewoon uitdoen.

doel 1 en 2 zijn al geslaagd !!
de 5km in 17:44 gelopen
de 10 mijl in antwerpen in 1:03:54

volgende week start ik op de aardbeienrun in melsele (10km) hopelijk in een tijd van iets rond de 37min