1

Onderwerp: Rode randen door vacuüm zuigen zwembril

Dit is waarschijnlijk een item waarover alleen een vrouw zich druk maakt... maar ik ga het toch proberen  big_smile . Mijn zwemtrainingen plan ik meestal in de ochtend voordat ik naar mijn werk ga. Het is dan nog lekker rustig in het zwembad en ik houd de avonden vrij voor andere dingen. Nadeel van een ochtendtraining is dat ik de halve dag met de afdruk van mijn zwembril rondloop. Deze laat rode randen onder mijn ogen achter, jullie vast wel bekend. Weet iemand of je hier iets aan/tegen kan doen (behalve op een ander tijdstip gaan zwemmen)?

2

Re: Rode randen door vacuüm zuigen zwembril

Herkenbaar. Bij mij zijn de randen na een uurtje wel weg. Wat me zo te binnen schiet; bril minder strak doen of misschien laten swedish goggles (ff google, je herkent ze wel) minder afdruk achter?

3

Re: Rode randen door vacuüm zuigen zwembril

Ik heb er ook last van loop precies heel de dag met zakken onder mijn ogen tegenwoordig. Heb nu andere brilletjes gekocht ik hoop dat het wat beter is maar k'vrees ervoor tongue

4

Re: Rode randen door vacuüm zuigen zwembril

@Bleek, het minder strak aantrekken heb ik al geprobeerd, maar helaas zonder succes (dan loopt de bril weer vol met water). De swedish goggles ken ik wel, maar heb ik nog nooit gebruikt. Dat zou een optie kunnen zijn, hoewel ik een grotere bril wel prettig vind. Met een zwemmasker zijn de randen al minder, maar die vind ik om binnen te zwemmen weer totaal niet prettig.
@Ronnyke, herkenbaar. Bij mij duurt het ook erg lang voordat de randen weg zijn. Er wordt regelmatig tegen mij gezegd dat ik er 'moe uitzie'.

5

Re: Rode randen door vacuüm zuigen zwembril

Ik heb hetzelfde. toen ik nog een bril droeg viel het niet zo op. Maar ik heb een vorig jaar mijn ogen laten laseren en nu is het echt geen gezicht als ik op mijn werk kom. Ik heb mijn bril ook al minder strak gedaan, maar dan nog blijft er die afdruk die lang achterblijft. Ook andere brilletjes geprobeerd, maar dat geeft geen beter resultaat.

6

Re: Rode randen door vacuüm zuigen zwembril

Je kan altijd de grotere brillen van Aqua Sphere proberen. Hebben een groter oppervlak, dus iets minder druk op de weke delen onder de ogen.

7

Re: Rode randen door vacuüm zuigen zwembril

Livari schreef:

@Bleek, het minder strak aantrekken heb ik al geprobeerd, maar helaas zonder succes (dan loopt de bril weer vol met water).

Dan zit je bril niet goed.  Het zijn niet de bandjes achterom die de bril op z'n plaats moeten houden, de bril zou zichzelf moeten vasthouden – zonder te lekken – en dan zijn die bandjes er alleen nog voor de "zekerheid".

8

Re: Rode randen door vacuüm zuigen zwembril

Bij mijn gewone Speedo heb ik ook randen rond m'n ogen maar die verdwijnen na een uurtje wel weer.. Voor wedstrijden heb ik de Zoggs Predator, die geeft veel minder randen doordat hij wat groter is.. De Aquasphere was weer te groot voor mijn gezicht..

9

Re: Rode randen door vacuüm zuigen zwembril

ghen schreef:
Livari schreef:

@Bleek, het minder strak aantrekken heb ik al geprobeerd, maar helaas zonder succes (dan loopt de bril weer vol met water).

Dan zit je bril niet goed.  Het zijn niet de bandjes achterom die de bril op z'n plaats moeten houden, de bril zou zichzelf moeten vasthouden – zonder te lekken – en dan zijn die bandjes er alleen nog voor de "zekerheid".

Bedoel je hiermee dat de bril ook zonder bandjes in het water moet kunnen blijven zitten? Ik ken het principe van het vacuüm zuigen en dat doet de bril ook goed. Op welke stand ik de bandjes ook zet, de rode randen blijven. Maar als ik de bandjes té los doe dan loopt mijn bril tijdens het zwemmen wel vol...

10 Laatst bewerkt door Marnix (27-01-13 19:17:18)

Re: Rode randen door vacuüm zuigen zwembril

Lieke schreef:

Voor wedstrijden heb ik de Zoggs Predator, die geeft veel minder randen doordat hij wat groter is.. De Aquasphere was weer te groot voor mijn gezicht..

Ik gebruik ook de Zoggs Predator omdat deze iets groter is. In het begin leken de rode randen iets te verminderen, maar dat was van korte duur helaas. Overigens vind ik het verder wel een prima bril!

11

Re: Rode randen door vacuüm zuigen zwembril

Ik train savonds dus op zich maakt het me niet zoveel uit maar ik loop na de training ook de rest van de avond met wallen onder mn ogen van mn speedo speedsocket.

Bij mij zit de bril overigens duidelijk te strak.

De zwembril losser zetten is niet echt een optie aangezien het elastiek al op de uiterste stand staat... ik ga binnenkort eens opzoek naar een oplossing hiervoor want erg handig en comfortabel is het niet..

Maarten

12

Re: Rode randen door vacuüm zuigen zwembril

Ik heb ook de zoggs predator, maar met alle zwembrillen (swedish, speedo allerlei soorten en maten, duikbrillen -->voor het duiken/snorkelen ik kon zelfs zonder bandje om het hoofd snorkelen) die ik in de afgelopen 26 jaar gehad heb...heb/had ik rode randen. Terwijl ik de bandjes superlos heb zitten. Gewoon pech denk ik met een gevoelige huid?

13

Re: Rode randen door vacuüm zuigen zwembril

@Jip, dat laatste zou inderdaad wel eens het geval kunnen zijn smile.

14

Re: Rode randen door vacuüm zuigen zwembril

Heb vandaag met de zoggs predator flexx gezwommen en.... Weer randen rond mijn ogen. We zullen er mee moeten leren leven denk ik. Sjans dat de rest van het lichaam supperstrak staat (kuch)

15

Re: Rode randen door vacuüm zuigen zwembril

Haha, dat denk ik ook. Ik heb er een blogje aan gewijd: www.zwemmenfietsenlopen.nl

16

Re: Rode randen door vacuüm zuigen zwembril

Leuk verhaal. Ik ben benieuwd waar je zwemt en hoe vroeg dan wel niet. Als ik ga 's morgens ga zwemmen moet ik het bad altijd met veel mensen delen, die gezellig naast elkaar bijna stil staan in het water.

17

Re: Rode randen door vacuüm zuigen zwembril

Dank je Silvia. Ik zwem in Vlissingen in een bad met 8 banen. Het is daar in de ochtend tussen 07:00 en 08:00 uur altijd vrij rustig. Toen ik nog in Utrecht woonde, was dat wel anders...

18 Laatst bewerkt door HansH (12-02-13 16:28:23)

Re: Rode randen door vacuüm zuigen zwembril

Ik heb een Kaimann van Aqua Sphere (na alles zo ongeveer geprobeerd te hebben). Dat gaat goed - bij mij. Bril niet te strak zetten, en na het opzetten de glazen even naar voren trekken en iets naar mijn neus schuiven (dus naar elkaar toe). Weinig kringen en geen lekkage.....

Als ik dat naar elkaar toe schuiven vergeet, lekt hij soms wel.

triathlon is 3x leuker!

19

Re: Rode randen door vacuüm zuigen zwembril

Ik heb hier ook last van, heel herkenbaar. Ik heb ondertussen al veel verschillende type en verschillende maten brilletjes geprobeerd, maar er helpt niks tegen.

Het is wel zo dat je een bril moet vinden die goed aansluit, zodat deze vacuum zuigt zonder dat je de bandjes heel strak hoeft te trekken. Bij een goed passende bril lijkt de schade iets minder erg (het trekt bij mij binnen 1 a 2 uur langzaam weg). Ik heb meestal een junior bril of smalle dames bril, omdat ik een heel smal hoofd heb.

Ik heb aan mijn collega's uitgelegd dat ik zwem, het commentaar is daardoor veel minder geworden, dus uitleg geven is eigenlijk de enige oplossing big_smile

20

Re: Rode randen door vacuüm zuigen zwembril

Een bekend probleem. Van de Zoggs Fusion Air zwembril wordt door de fabrikant gezegd dat deze de rode kringen tegen gaat. Ik weet niet in hoeverre dit waar is, omdat ik met veel plezier de Zoggs Predator Flex gebruik. De rode randen neem ik kan maar even voor lief.

21

Re: Rode randen door vacuüm zuigen zwembril

Ik moet zeggen sinds ik die predator flex gebruik ik minder last heb van rode randen. Ik hoef deze ook niet echt strak om te doen. Ze zijn er wel na het zwemmen maar zijn ook weer zo verdwenen bij mij.

22

Re: Rode randen door vacuüm zuigen zwembril

Is inderdaad ook even een kwestie van de juiste bril vinden die bij je past. Als je vaak een bril gebruikt zou ik zeggen bespaar ook niet al te veel op een goeie!

Don't run away from something, run towards it!