1

Onderwerp: Vol=Vol

Zaanstad, Rijssen, Beesd, Didam, Zwolle, Apeldoorn, Veenendaal zo maar even een willekeurige opsomming van allemaal triathlons die stampvol zitten. Sommigen al maanden van tevoren.

Zit de triathlonsport nu zo geweldig in de lift smile of wordt het de hoogste tijd om de deelnemersvelden flink uit te breiden om zo nog mooiere en grotere triathlonevenementen te krijgen als promotie voor de sport?

2

Re: Vol=Vol

Ik denk eerder dat de triathlonsport in het slob zit. Qua aantallen evenementen dan. Er zijn afgelopen jaren aardig wat evenementen gesneuveld vanwege gebrek aan sponsoring of gebrek aan vrijwillige krachten die de organisatie willen trekken.  Gelukkig zijn er hier en daar ook weer nieuwe triathlons opgedoken maar ik denk dat het aantal evenementen niet evenredig gestegen is met het aantal actieve deelnemers. Dat maakt dat de inschrijving gewoon steeds sneller vol is. Grotere startvelden zorgen wellicht ook voor minder veilige situaties op het parcours. Het evenement moet ook grotere deelnemersaantallen aankunnen, denk ook aan parkeerplaatsen voor deelnemers en toeschouwers. Accommodatie met voldoende kleedkamers, toiletten, douches. Gigantische parc fermees, ga zo maar door.

3

Re: Vol=Vol

stjames schreef:

Zaanstad, Rijssen, Beesd, Didam, Zwolle, Apeldoorn, Veenendaal zo maar even een willekeurige opsomming van allemaal triathlons die stampvol zitten. Sommigen al maanden van tevoren.

Zit de triathlonsport nu zo geweldig in de lift smile of wordt het de hoogste tijd om de deelnemersvelden flink uit te breiden om zo nog mooiere en grotere triathlonevenementen te krijgen als promotie voor de sport?

Is dat al langer het geval? En zo ja, zou er dan een parallel te trekken zijn met hardlopen waar bepaalde evenementen ook binnen enkele dagen vol zitten.

Groter is bepaald niet altijd mooier.

4

Re: Vol=Vol

De deelname limieten zijn niet altijd helder in mijn ogen. Volgens mij zit er een NTB regeltje achter ofzo. Bijvoorbeeld Didam heeft maximaal 300 deelnemers op de halve. Waarom?

400 past makkelijk in het parc fermee en in het water. Misschien moeten ze het zwemrondje ietsje groter maken (daar is plaats voor), maar dat is het dan wel.

Misschien is het bedoeld om te voorkomen dat iedereen dezelfde wedstrijd doet ofzo... Maar Stein heeft geen limiet (of in elk geval niet eentje waar ik me bewust van ben)..

Rijssen, Apeldoorn en Veenendaal snap ik wel, je zit daar aan de limiet qua beschikbare ruimte (zwembad) en op het fietsparcours (Veenendaal). Je moet grootschalig uitbreiden en dat is moeilijk realiseerbaar in NL. Dus ik snap dat dan wordt besloten de deelnemers te limiteren (Rijssen en Apeldoorn) of je op kwaliteit te richten NK in Veenendaal en de recreatieve series te beperken.

ALs we bereid zijn 60-80 euro voor een OD uit te geven kunnen er professionele organisaties inspringen, zoals je met loopjes ziet (en triathlons als Londen/Barcelona/Hamburg en de 5150 series van IM). Bij loopjes betalen we makkelijk 20-40 euro voor een uurtje of anderhalf lopen met 10.000 man/vrouw.

Maar voor 20-30 Euro een OD organiseren kan alleen vanuit vrijwilligers werk en dat is moeilijk. We kunnen niet meer op 56 a 60 jaar met pensioen zoals 10 jaar geleden, en daar zaten volgens mj de meeste kartrekkers in verenigingen/organisaties. De vroeg gepensioneerden met management/organisatie talent.

5

Re: Vol=Vol

Ik weet niet exact hoe het bij andere organisaties zit maar uit eigen ervaring weet ik dat meestal de organisatorische zaken de beperking zijn, zwemwater (vooral bij zwembad wedstrijden), ruim genoeg parcours en ook zeker het aantal vrijwilligers en organisatoren. We kunnen wel meer willen maar het moet ook kunnen. Daarnaast is budget een tweede maar we hebben dit jaar laten zien bij de UT-Triathlon dat zelfs zonder een hoofdsponsor je een mooie wedstrijd neer kunt zetten. Echter kunnen wij alleen uitbreiden als het programma langer wordt, dat is met name voor de vrijwilligers niet wenselijk. Die zijn al bijna 12u in touw met het huidige programma.

6

Re: Vol=Vol

Jullie vergeten onder andere Holten in de opsomming, Je kunt je voor een wedstrijd eind Juni in de maand Januari inschrijven waarna je (1/8e) wordt uitgeloot. Bij de OD werken ze met een wachtlijst. Uit ervaring kan ik zeggen dat deze wachtlijst wel het netst is maar ook niet alles zegt. Nu, 1 maand voor de tijd zijn ongeveer de eerste 50 van de wachtlijst ondertussen toegelaten. (waaronder ikzelf)

Aan de andere kant heb ik me gisteren ingeschreven voor de 1/8 van Hengelo (gld.) as zondag.... Leek me verstandig om een training voor Holten te doen. De inschrijving ging niet helemaal goed waarna ik binnen een half uur een mail had gekregen dat dit werd opgelost, perfecte service  big_smile

Zoals in de vorige posts staat aangegeven staat of valt alles vaak met een organisatie van (veelal)vrijwilligers. Zonder deze mensen zouden er nog minder wedstrijden georganiseerd kunnen worden. Een blijk van waardering voor deze mensen is dan ook op zijn plaats. Mijn dank is groot! big_smile

7

Re: Vol=Vol

Vanzella schreef:

ALs we bereid zijn 60-80 euro voor een OD uit te geven kunnen er professionele organisaties inspringen, zoals je met loopjes ziet (en triathlons als Londen/Barcelona/Hamburg en de 5150 series van IM). Bij loopjes betalen we makkelijk 20-40 euro voor een uurtje of anderhalf lopen met 10.000 man/vrouw.

Maar voor 20-30 Euro een OD organiseren kan alleen vanuit vrijwilligers werk en dat is moeilijk. We kunnen niet meer op 56 a 60 jaar met pensioen zoals 10 jaar geleden, en daar zaten volgens mj de meeste kartrekkers in verenigingen/organisaties. De vroeg gepensioneerden met management/organisatie talent.

Waarom moet het dan zoveel duurder zijn dan, pak um beet, de 7heuvelen loop? 7H loop kost euro 17.75.... Halve Marathon Amsterdam euro 25.. Dat zijn geen hobby organisaties of goed bedoelende verenigingen.

Is dat omdat het toverwoord "triatlon" de waarde ineens (om mij onbekende redenen) toe doet nemen? Hogere kosten omdat er 3 onderdelen zijn waarschijnlijk maar het is niet waarschijnlijk dat die 3 x de kosten van bijv. een hardloopevenement zijn.
Dat is dan nog exclusief de NTB heffing cq belasting die gelukkig niet op ieder evenement wordt geheven. Wat je daarvoor terug krijg, behalve een keer deel kunnen nemen, is onduidelijk.

Voor wat betreft het maximaal aantal deelnemers zal het parcours mede bepalend zijn, iets wat wellicht op te vangen is door op een andere manier te starten. Niet meer als massa starten of dusdanig dat deelnemers 1/8 en 1/4 ongeveer gelijktijdig uit het water komen.
Beperking deelnemers kan ook te maken hebben met veiligheidseisen. Of het voor sportevenementen geldt weet ik niet, maar het aantal mensen wat verwacht wordt is voor bepaalde evenementen bepalend voor de veiligheidseisen die vanuit de overheid worden gesteld. Meer mensen betekend opschalen dus hogere kosten voor de organisatie.
Hier in de buurt zijn feesten om die reden uitgekleed..

8 Laatst bewerkt door Dorter (06-06-13 09:42:36)

Re: Vol=Vol

bvoruns schreef:

Waarom moet het dan zoveel duurder zijn dan, pak um beet, de 7heuvelen loop? 7H loop kost euro 17.75.... Halve Marathon Amsterdam euro 25.. Dat zijn geen hobby organisaties of goed bedoelende verenigingen.

Een gemiddeld loopevenement hoeft geen compleet Parc Fermee met fietsenrekken op te bouwen. Niet elke organisatie heeft deze rekken in bezit, maar moet ze huren. Dat is sowieso al een kostenpost. Een loopevenement hoeft meestal ook geen zwemwater te huren bij een zwembad of gederfde parkeerplaatsen bij recreatie-openwater af te kopen. Het tijdregistratiesysteem is vaak uitgebreider met matten bij wisselzones etc, dat maakt de huur van een registratiestseem ook duurder. Je vergelijkt appels met peren.

9

Re: Vol=Vol

En dan nog de bootjes en redders die in en op het water zijn in de meeste gevallen. Ik denk toch ook wel een triathlon organiseren dat dat wel wat meebrengt. Tijdregistratie enz voor de 3 onderdelen. Ik denk dat vooral zwemwater wel een struikelblok is zeker in Belgie.

10

Re: Vol=Vol

Dorter schreef:
bvoruns schreef:

Waarom moet het dan zoveel duurder zijn dan, pak um beet, de 7heuvelen loop? 7H loop kost euro 17.75.... Halve Marathon Amsterdam euro 25.. Dat zijn geen hobby organisaties of goed bedoelende verenigingen.

Een gemiddeld loopevenement hoeft geen compleet Parc Fermee met fietsenrekken op te bouwen. Niet elke organisatie heeft deze rekken in bezit, maar moet ze huren. Dat is sowieso al een kostenpost. Een loopevenement hoeft meestal ook geen zwemwater te huren bij een zwembad of gederfde parkeerplaatsen bij recreatie-openwater af te kopen. Het tijdregistratiesysteem is vaak uitgebreider met matten bij wisselzones etc, dat maakt de huur van een registratiestseem ook duurder. Je vergelijkt appels met peren.

+1

bvoruns schreef:

Dat is dan nog exclusief de NTB heffing cq belasting die gelukkig niet op ieder evenement wordt geheven. Wat je daarvoor terug krijg, behalve een keer deel kunnen nemen, is onduidelijk.

O.a. verzekering voor deelnemers.

11

Re: Vol=Vol

bvoruns schreef:

Waarom moet het dan zoveel duurder zijn dan, pak um beet, de 7heuvelen loop? 7H loop kost euro 17.75.... Halve Marathon Amsterdam euro 25.. Dat zijn geen hobby organisaties of goed bedoelende verenigingen.

Is dat omdat het toverwoord "triatlon" de waarde ineens (om mij onbekende redenen) toe doet nemen? Hogere kosten omdat er 3 onderdelen zijn waarschijnlijk maar het is niet waarschijnlijk dat die 3 x de kosten van bijv. een hardloopevenement zijn.

Een gemiddeld hardloopevenement trekt simpelweg meer deelnemers, dan een triathlonwedstrijd.