1

Onderwerp: Verschil lidmaatschap VTDL met/zonder wedstrijdparticipatie

Ik sta op het punt om me aan te sluiten bij een triatlonvereniging.

Je kan lid worden waarbij je kan kiezen tussen een lidmaatschap met en zonder wedstrijdparticipatie.
(geldt wellicht voor alle Vlaamse tri-verenigingen aangezien dit ook zo wordt vermeld op de site van de  VTDL)

Het verschil in lidgeld vind ik niet zo belangrijk. Maat wat is dan eigenlijk het verschil?

Mag je als lid zonder wedstrijdparticipatie dan aan geen enkele wedstrijd deelnemen? Zou best raar zijn aangezien ik dit jaar aan 2 wedstrijden heb deelgenomen en ik ben (nog) geen lid.

Of bedoelt men dat je niet kan deelnemen aan kampioenschappen, tenzij je lid bent met wedstrijdparticipatie?

Luc

2

Re: Verschil lidmaatschap VTDL met/zonder wedstrijdparticipatie

In de tri en duathlon kun je vrijwel overal aan deelnemen. Het verschil is dat je een wedstrijdlicentie hebt dat je prioritair kunt inschrijven dit wil zeggen als de inschrijving van een wedstrijd opengaat is dit eerst voor mensen met een licentie en inwoners van de gemeente meestal dus kun je vanaf de eerste minut inschrijven en anders dien je te wachten tot het vrijgegeven word maar dan loop je kans dat het evenement volzet is. Ikzelf ben daarom ook lid van een tri vereniging maar ben enkel een formeel lid ik start niet in de kleding van mijn club.

3

Denk dat het in België net is als in Nederland. Zonder wedstrijdlicentie betaal je per wedstrijd meer.

Je kan zelf uitrekenen waar het breakeven punt zit :-) oftewel, vanaf welk aantal wedstrijden wordt het interessant om een wedstrijdlicentie te hebben.

Voordelen zoals ronnyke noemt heb ik nog niet gezien, maar dat zegt op zich niet zoveel :-)

4

ha is dat in nederland niet dat eerst de mensen uit de buurt en met licentie eerst kunnen inschrijven en daarna pas de rest? De wedstrijden kosten dan idd ook iets minder 10euro ofz das ivb met de verzekering geloof ik. Maar als je Bv al 160 euro moet betalen aan een club en maar 5 wedstrijden per jaar meedoet is het verschil vlug uitgerekent+dat je bij sommige verenigingen nog verplichtingen hebt.

5

ronnyke schreef:

ha is dat in nederland niet dat eerst de mensen uit de buurt en met licentie eerst kunnen inschrijven en daarna pas de rest? De wedstrijden kosten dan idd ook iets minder 10euro ofz das ivb met de verzekering geloof ik. Maar als je Bv al 160 euro moet betalen aan een club en maar 5 wedstrijden per jaar meedoet is het verschil vlug uitgerekent+dat je bij sommige verenigingen nog verplichtingen hebt.

Bij de wedstrijden waar ik tot heden aan deel heb genomen is dat niet het geval. Of in ieder geval, ik heb het niet gemerkt.

Ik bekijk de mogelijkheid om voor gentzwemt in te schrijven en daar zie ik dat inwoners van Gent korting krijgen. Omdat het maar om euro 2.5 gaat vind ik het geen probleem. Ik denk dat er lokaal wellicht ook door de gemeente subsidie voor is verleend.
Vermoedelijk mag dit verschil niet gemaakt worden, maar zeker ben ik daar niet van. Als ik als niet inwoner van België niet mee mag doen dan zou dat erg jammer zijn..

Bij een vereniging horen verplichtingen. Dat is normaal. Daarbij kan geen enkele vereniging zonder vrijwilligers. Wie denk je dan dat er zorgen voor beveiliging van het parcours + bemensen van de verzorgingspunten + al die andere werkzaamheden?