Onderwerp: Overtraind ... Geen pretje !
Dit jaar ben ik explosief-sportief! Ik wil bijna niet anders ! Vind het heerlijk en zie het bijna als mijn levens doel!
Het doel was mijn eerste triathlon te gaan doen !
Maar toen kwam het onvermijdelijke, ik raakte overtraind...
Na overleg met de bondsarts van de Nationale Triathlon bond, bleek dat ik niet genoeg hersteld was van mijn eerste halve marathon en mijn eerste fietstocht van 120 km, die ik met een tussenpoos van een week had uitgevoerd. Tussendoor en erna trainde ik gewoon vrolijk door, en dit was dus te veel.
Momenteel ben ik dus druk bezig met herstellen. Het advies was 50% trainings volume en lage intensiteit voor 2 weken, en daarna in 2-3 weken weer het volume op te hogen waarna intensiteit ook weer verhoogd kan worden.
Ik had nooit verwacht dat ik dit zo zwaar zou vinden!
Nog andere triathleten die dit hebben door gemaakt en tips & advies kunnen geven? Of gewoon lekker medelijden tonen, want dat heb ik nu voor me zelf !
Ik snap wel dat ik geluk heb, als ik het niet zag aan mijn harstslag dankzij mijn trouwe horloge, had ik waarschijnlijk nog te lang doorgetraind en was ik verder van huis. Ik mag blij zijn dat ik het heb gemerkt in een vroeg stadium... maar toch voelt het ongelooflijk zuur dat ik niet intensief mag trainen, zeker met dit mooie weer !!
Hoe gaan jullie hier mee om? Wat voor trainingen kan ik wel doen? En wat voor sportieve doelen kan ik voor mezelf stellen? Misschien iets in de richting van langere tijd (maar dan wel lage intensiteit) in de weken dat ik weer meer volume mag ?
Graag begin ik een gesprek met jullie!