1

Onderwerp: IM 70.3 Luxemburg

Zo, weer thuis na een mooi weekend!

Zaterdag was raceday. Ik ben rond 9 uur vertrokken. Ik heb de auto op een parkeerplaats op 1,5 km van de start neergezet en ben op m'n gemakkie naar het startgebied gewandeld. Ik was er om 10 uur. Tot 11:30 op een bankje in het zonnetje gelegen. Toen m'n fiets gecontroleerd, banden nagelopen en mijn drankflessen gemonteerd. Daarna naar de zwemstart gelopen en nog even met mijn familie gekletst. Daarna naar de omkleedzone voor de atleten gegaan. Mijn wetsuit aangetrokken en een klein stukje gezwommen. In het zwembad Garreth getroffen, een atleet in mijn agegroup, uit Nieuw Zeeland. We zijn samen gestart met zwemmen. Het zwemmen was pittig. Je laat je natuurlijk opjutten. En ik kan niet zo goed coördineren tijdens het zwemmen. Dat maakte dat ik 2050m heb gezwommen ipv 1900. Zwermtijd was niet verkeerd met 40 minuten. Maar daar is op techniek nog wel het een en ander te winnen.

Het fietsen ging goed. De eerste 30km vals plat omhoog en wind tegen. Er stond veel wind! De klim op 35km vond ik pittig. Een lang stuk klimmen, met stukken van 9%. Er was ook een stuk afdaling van 12%, daar ging het met 59km/h naar beneden. Op 50 km kreeg ik erge hoofdpijn en realiseerde me dat ik te weinig dronk. Gelijk weer flink gaan drinken en 15 km later was alles weer oké. Op 55km haalde ik Garreth weer in, die een stuk sneller was met zwemmen. Fietstijd was 3:11.

Daarna de wissel naar het lopen. Ik zat op de fiets met het idee om het lopen te focussen op 1:50. Echter, na 100m steken in m'n zij, dat had ik nog nooit gehad. En niet zo'n beetje steken, nee echt messteken, de tranen liepen uit mijn ogen. Gelukkig had ik een donkere bril op. Shit, even een stukje normaal lopen. Onmiddellijk voelde ik mezelf een loser... Na 200m weer hardlopen. Na 300m weer stoppen... Ik dacht, dat wordt een ongelofelijk eind, die 21km op deze manier. Na 2km wat gedronken. Steeds oefeningen gedaan om de milt te ontzien. De eerste ronde was erg slecht. Ergens tijdens deze ronde is Garreth mij weer voorbij gelopen. De 2e ronde ging weer stukje beter, ik hoefde minder stops te maken. Ook haalde ik Garreth weer in die het toen even voor z'n kiezen kreeg. We hebben ons samen de derde en laatste ronde doorgeworsteld. In deze ronde heb ik veel minder pijn gehad dan de eerste. En de finish was geweldig.... Gehaald... Ongelofelijk hoe je je dan voelt. Ik wilde graag binnen 6:30 binnen zijn. Dat is 6:26 geworden. Stiekum, in gedachten, had ik gehoopt op een finish van rond de 6 uur. Dat mocht echter niet zo zijn. Verder ben ik nu weer helemaal tip-top, op mijn kleine teen links na die is helemaal blauw, heeft knel gezeten! Nu een poosje nagenieten van het gevoel een IronMan 70.3 gedaan te hebben!

Nog even voor de statistiek: er waren atleten uit 53 landen, de jongste man was 18 jaar, de oudste 73 jaar, de jongste vrouw 20 jaar, de oudste 66 jaar, PowerBar heeft 15000 drinkflessen met energiedrank/water uitgedeeld. En er zijn 50000 sponzen gebruikt.

2

Re: IM 70.3 Luxemburg

Mooi verslag, eentje om te onthouden zie ik al. Mag best een beetje lomp en heuvelachtig zijn wat mij betreft.

Veel plezier met nagenieten.

3

Een mooi verslag, gefeliciteerd met je prestatie! Inderdaad wel een aanrader, die 70.3 in Luxemburg, als ik het zo lees.

4 Laatst bewerkt door Jancape (24-06-14 08:07:42)

Bedankt!

Het was een mooie dag! Het uitstekende weer heeft ook mee geholpen.
En ik vind het zwemmen in zoet water fijner dan in zout water.
De kans dat je regen hebt is natuurlijk ook behoorlijk, vorig jaar schijnt het de hele dag geregend te hebben.
En dat is het volgens mij toch minder leuk!

Wat ik wel gemerkt heb is dat ik door veel atleten met een tijdritfiets wordt ingehaald.
Wat scheelt het nu echt? Fietst het lichter? Of komt het door de houding? En carbon vs aluminium?

5

Het was idd een mooie wedstrijd en goede organisatie. Parcour was soms vrij lastig voor mij aangezien ik niet zo een klimmerstype ben. Ik wist niet wat ik ervan moest verwachten aangezien het de eerste keer was dat ik deze afstand deed dus ik ben eigenlijk iets te voorzichtig gestart maar tja..... Uiteindelijk had ik 5u32min Daar kan wel wat af dus ik kijk al uit naar mijn volgende halve roll

6

Hoi Jancape,

Leuk verslag, mooi dat je je eerste halve hebt volbracht!!! Vanharte!  Lekker dichtbij, dus misschien maar eens opschrijven inderdaad.

1 opmerking en een antwoord op je vraag smile

De opmerking, je lijkt een soort "minizonnesteekje" gehad te hebben aan je symptomen tijdens het fietsen en lopen te zien. Die anderhalf uur in het zonnetje op een bankje hebben daar ongetwijfeld aan bijgedragen... Zorg dat je voldoende vocht voor de wedstrijd innneemt en probeer een plekje in de schaduw te zoeken om te relaxen wink

Tijdritfietsen zijn mooi, ook wel iets sneller, ik schat een tijdwinst tussen 5 en 10 minuten op vlak of glooiend parcours tijdens een halve. De meeste winst daarvan komt uit de houding en een beetje van de aerodynamica van de fiets zelf. Naarmate het parkoers bergachtiger of bochtenrijker wordt neemt het voordeel af.

Voor het houding deel vasn je tijdwinst maakt carbon of aluminium niets uit, voor het gewicht, en de vorm van het frame wel. Tot een paar jaar geleden ook voor de prijs, maar tegenwoordig zijn er mooie carbon tijdritfietsen te krijgen voor 1400 euro van bijvoorbeeld Felt en Planet X en is het prijsverschil  met alu minimaal .

7

@Vanzella, daar heb ik nog niet aan gedacht, dat zou zo maar waar kunnen zijn. Alleen verklaart dat nog niet de steken in mijn zij. Gisteren voor de zekerheid nog maar niet hardgelopen, maar mooi stukje geskeelerd. Vanavond 12 hardlopen eens even kijken hoe dat gaat.

Bedankt voor de info! Ik stond er een beetje van te kijken hoe hard die tijdritfietsers mij voorbij gingen.
Maar eens kijken hoe ik mijn snelheid verder kan verhogen!

8

Die gasten die op een TT fiets hard gaan die gaan op een gewone racefiets ook meestal wel hard tongue De zon is idd soms niet je vriend ik probeer ze voor een wedstrijd altijd zoveel mogelijk te vermijden,ik ben al een paar keer misselijk moeten starten gewoon van in de startbox te staan met dat ding op mijn hoofd.