Zomaar een paar gedachten.
Het tempo dat je in een sprint triathlon en in een halve marathon loopt, liggen vrij dicht bij elkaar. Het bijt elkaar helemaal niet om beiden te doen.
Als jij nu 25min in een sprint loopt, ga je heel makkelijk onder 2u in een halve waarschijnlijk, als je een paar redelijke duurlopen in de benen krijgt zonder geblesseerd te raken.
Als je je langste duurloop heel langzaam wat opbouwt richting 17-20km, gaat waarschijnlijk je loopprestatie op de sprint triathlon ook vooruit. 17-20km hoef je ook niet iedere week te lopen. Ik zou als je tot nog toe altijd rond de 10km als langste looptraining hebt gehad, bijvoorbeeld 1x per tien dagen of 2 weken een duurloop doen die 0.5 to 1km langer is dan je voorheen deed. En dan in de week ertussen een koppeltraining van een anderhalf uurtje fietsen of 3km zwemmen plus 6-8km lopen. Daardoor maak je wel de tijd, maar je hebt niet de impact van een lange duurloop.
Ik zou na iedere duurloop van een lengte die je nog niet helemaal gewend bent, 1 of 2 dagen niet lopen. Ik zou hooguit, op de tweede dag iets van 4km überlangzaam dribbelen, maar alleen als je echt niet kunt fietsen of zwemmen
Fietsen en zwemmen zijn bijzonder goed als je niet zo goed overweg kunt met veel loopomvang of plotseling een veel langere wedstrijd wilt lopen als normaal. Een triathleet kan zonder al teveel loopkilometers wel trainen om 2 uur onderweg te zijn. Lopers krijgen in dit soort opbouw van omvang heel vaak blessures. Ik zou in de opbouw van loopomvang zeker gebruik maken van je andere twee sporten. Gebruik je fiets- en zwemtraining voor inhoud voor je halve marathon! Twee vliegen in één klap, je loopt je halve en kunt voorbereid je triathlonseizoen in.
Triathleten die zwemmen en fietsen inwisselen voor looptraining gaan niet zelden juist langzamer lopen. Ik heb al zo vaak gezien dat een triathleet in september/oktober nog even specifiek voor een (halve) marathon gaat trainen en dan juist beroerd in vorm raakt. Bij bijna iedereen die ik het heb zien proberen is het mislukt.
Echt intensieve intervallen hoeven maar een heel klein deel van je training te zijn, voor zowel een sprint triathlon als een halve marathon. Een sprint triathlon heeft niet veel met pure snelheid van doen. Halve marathon ook niet.
Extensieve intervallen met korte rust daarentegen, daar ben ik heel groot fan van. Een stapel 1000'tjes met 100 dribbel bijvoorbeeld op een tempo dat je zo 20-30sec kan versnellen. Ook op het eind nog, als het echt zou moeten (kunnen, maar niet doen!). Totale omvang van zo'n interval setje zou ik iets boven de helft van je lange duurloop houden of zo. Dus een stuk of 10-12 max als je je langste duurloop makkelijk rond de 20km krijgt. En dan zoiets altijd minstens een dag of 4 na je lange duurloop.
Bouw alles gewoon heel langzaam op. Als je vanaf nu om de andere week een halve kilometer bij je langste duurloop zou doen kom je er heel makkelijk.
Hoop dat je er iets aan hebt.