@msparrow: Goed dat je zo met je hartslag traint. Je leest het overal natuurlijk wel, maar ik vind (vooral vond) dat heel lastig, vooral in het begin. Voor m'n gevoel liep ik achteruit, maar m'n hartslag zat tegen het plafond. Onder mijn threshold lopen dan zou ik bijna wandelen. Nu na een jaar trainen gaat dat een stuk beter, het hardlopen met een lagere hartslag is nu ook echt een beetje hardlopen, en dan mentaal veel beter te doen.
Je zou zaterdag of zondag een extra loopje in kunnen voegen? Vrijdag loop je kort, dus zou je zaterdag een langere kunnen doen na het zwemmen. Of Zondag een korte loop (want je loop maandag ook weer).
Zal mijn gemiddelde HR's erbij zetten, geen idee wat mijn threshold hartslag is, mijn max ligt rond de 192. In weert, bij mijn eerste kwart triathlon was mijn HR tijdens het fietsen 174 (max 184) en tijdens het lopen 167 (maar eerste 5k rond 176, daarna zakte hij tussen 5,5k en 6k tot onder 145 en daarna was het erratic, denk dat de band toen niet meer zo lekker werkte).
Ma: M'n benen hadden behoorlijk last van de bergwandeling de dag ervoor. 1u heuvelinterval gefietst, HR 133 (max 168). Daarna heel rustig loopje 5.2k in 34:30 min, HR 142.
Din: 's Ochtends rustige loop, zelfde rondje als maandag, 32:00 min, HR 142. 's Avonds wisseltraining zwem-fiets-loop. Onze trainer is er bij, met een fietsenrek, kalkt een mount en dismount lijn op de weg. Ideaal, echte wissels trainen, en geen zorgen om je spullen want hij blijft erbij. Ik heb er veel profijt van om de automatismes van de wissels te trainen. Vooral als je uit het water komt en je hartslag omhoog schiet omdat je van horizontaal naar vertikaal gaat, vind ik het lastig om bewust bezig te zijn met wat je moet doen: wetsuit half uit, brilletje af, swim cap af, spullen in de doos/tas, sokken aan, schoenen aan, bril op, race belt om, helm op, wetsuit in de doos/tas.
Woe: 45 min gezwommen (1900 yard - 25 yard bad), 1:18 12,5km heuvel intervals: 12 min warm up daarna 6 min heuvelop hard effort, en 3 min heuvel af herstel (6x 6 min, 1x 3,5 min omdat ik op de top was). Gemiddelde hartslag 158 (bij elke keer herstellen kwam hij ruim onder de 140), 290 hoogte meters.
Don: 1u20 heuvel intervals gefietst (HR 139, max 172), daarna zelfde 5.2k loopje op easy effort (HR 153) 31 min. Niet op hartslag gelet, meer gefocused op perceived effort. Halverwege besefte ik wel dat de snelheid die ik liep dezelfde snelheid was als die ik liep tijdens mijn eerste sprint triathlon in september afgelopen jaar, en toen liep ik de longen uit mijn lijf, en had ik nog geen 40 min gefietst ervoor.
Vrij: zwemtraining met tri club in 50m bad, 1,5u, 2400m. En weer datzelfde rondje van 5.2k met easy effort, nu 32:20 en HR 144.
Zat: fietsen, 20k warm up, 40k TT (HR 147, hoogtemeter 275), 25K cool down. Totaal 640 hoogtemeters.
Zon: Ik zou een off-road triathlon doen, die voorgaande jaren onder de Xterra vlag werd georganiseerd. Helaas waren er te weinig inschrijvingen en was het evenement afgelast. Heel jammer want het is een supermooie omgeving, maar nu kon ik meer van het uitzicht genieten (zie foto). Dus ik heb het parcours maar zelf gedaan. Ruim 1500m rustig gezwommen, met een pauze, en ik stond na 35 min weer op de kant. Daarna gefietst, ook weer rustig aan, eerst rond een meer, en daarna zou je 2 rondjes op een heuvel moeten doen, daar heb ik er een van gedaan (HR 132, 350 hoogtemeters), vooral de afdaling was behoorlijk technisch. Als laatste 1 rondje van 4,5k, ipv 2 rondjes gelopen. Het waren maar 60 hoogtemeters, maar constant op en af. Het lopen wel redelijk gepushed (HR 167).
Al met al een drukke week, 14u getraind, en de week ervoor ook al zoiets. Maar het voelt goed . Maar morgen maar een rustdagje .