ronnyke schreef:Nou ik heb dus ook meegetraind met zo een kwaliteitsgroep zeg maar. Het verschil met deze mensen en iemand die triatlon doet is dat zij enkel lopen dus als resultaat was ik volledig maar dan ook volledig overtraind.
Geen last van. Ik loop mijn eigen tempo wel. Ik kwam juist bij die langzamere groep, gek genoeg, veel moeier thuis. Dan gingen we 5 km inlopen en omdat het dan allemaal wel heel lang ging duren liepen we dan af en toe op voor mij duurloop- en soms zelfs wedstrijdtempo. En uit tijdnood raffelden we dan ook het programma af, met onvoldoende rust tussendoor. Daar word je wel moe van maar heb je niks aan (althans, ik niet). Dat gaat allemaal bij die nieuwe groep beter.
Dus:
thomass schreef:Dit was mijn trainingsfilosofie afgelopen jaar (en nog steeds), als dit geen prikkel meer is hoe zijn mijn ruime pr's van afgelopen voorjaar dan te verklaren? Ik had voorheen altijd de reflex om afgepeigerd thuis te komen
Dat is zeker niet wat ik bepleit, hè, een prikkel ≠ afgepeigerd thuiskomen! Júist niet, zou ik zeggen. Of eens een enkele keer, afhankelijk van wat je wilt trainen.
Geen idee trouwens hoe je je PR's kunt verklaren. Die zijn hartstikke mooi natuurlijk, maar ze zeggen niet zo veel: hangt af van wat je ervoor hebt gedaan, en ook wel van hoe getalenteerd je bent en je weet nooit of je op een andere manier nog sneller had kunnen zijn.
thomass schreef:Kun je misschien vermelden op wat voor intensiteit je de verschillende intervallen op de baan doet? Ik neem aan dat de kortere intervallen van de dinsdag hoger in intensiteit zijn dan die van donderdag.
Ja, inderdaad. Die donderdagen, lange intervallen, moeten op ongeveer 15-km-tempo. Die kortere intervallen moeten in deze tijd van het jaar allemaal in hetzelfde tempo, in ongeveer 10 km tempo (het verschil daartussen is voor mij overigens wat abstract, maar het zou er dus wel moeten zijn ). De kunst zit hem dan alleen in het vlak houden ervan, dus met constant tempo. Maar vaak is het ook wel dat de kortere sneller moeten, dat hangt af van de periode van het jaar.
thomass schreef: Qua tijd valt mijn manier van trainen juist wel mee, hoe lang duurt een baantraining van deur tot deur?
Als ik lopend ga ben ik van half 7 tot 9 onderweg (dan loop ik 15 à 18 km in totaal), de training zelf is van 7 tot half 9 (5 à 7 minder). Er zit nogal wat 'loze' tijd in, in zo'n groep ben je ook altijd op elkaar aan het wachten enzo. Plus oefeningen, loopscholing en dergelijke.
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat dat nou zo veel efficiënter is, voor pure efficiëntie moet je sowieso niet bij een vereniging zijn. Ik bedoelde meer dat je als je maximaal rendement wilt uit je trainingen, dus eigenlijk zo min mogelijk doen voor je progressie, je het beste de prikkels goed doseert. Uitdokteren waar voor jouzelf het optimum ligt is volgens mij de kunst van trainen. Zeker bij drie sporten tegelijk. Je kan misschien wel elke dag lopen en dat werkt dan goed, maar wie kan er elke dag lopen, zwemmen én fietsen?
Jack Daniels ken ik alleen maar als merk whisky trouwens
Louise