Hedcandy schreef:Wat zijn de voordelen van dat wattage? (tov de snelheid in km/u)
Dat je preciezer kunt meten wat je doet op de fiets, bijvoorbeeld onafhankelijk van wind mee of tegen, vlak of in de klim. Er zijn allerlei dingen die je snelheid beïnvloeden immers, dus dat is een onbetrouwbare meetmethode. Met een vermogensmeter meet je precies wat je benen leveren, en ook nog eens onmiddellijk (in hartslag zit vertraging, voordat die is opgelopen, zeg maar). Die getallen kun je analyseren om bijvoorbeeld je progressie te bekijken of dreigende overtraindheid te signaleren. En je kunt er ook op trainen, dat je een bepaald vermogen wilt halen bijvoorbeeld.
Hedcandy schreef:Hoe weet je welk wattage je dan moet trappen?
Daarvoor kun je een inspannigstest doen, of je leest je in en bepaalt dan zelf je zones en trainingsprogramma.
Hedcandy schreef:Wat is een handige meter hiervoor?
Dan zou ik zeggen: lees dit eens: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php … ;p=1053599
Ik train trouwens zelf niet met een vermogensmeter, ik vind die mate van precisie niet nodig en ze zijn aardig aan de prijs. Bovendien trainde ik al jaren zonder toen die dingen op de markt kwamen. Maar als ik nu nog aan het begin van mogelijk een aardige fietscarrière zou staan, zou ik het zeker overwegen.
Enne - je hebt toch wel een hartslagmeter? Daar begint het mee.
Louise