Macer schreef:ff een newbie vraag, mogen er bij stayerwedstrijden nooit tijdritfietsen gebruikt worden (wat me ook logisch lijk overigens)?
Ja, klopt. Er mag hooguit zo'n klein opzetstuurtje op, als het maar niet uitsteekt vóór je stuur. Voor de veiligheid is dat.
Ik vond het erg leuk gister, ik heb de mannenwedstrijd gekeken. Vooral het zwemmen vond ik prachtig om te zien, met wat voor 'geweld' ze van start gaan, alsof het 100 meter is in plaats van 1500, en de landgang/Australian exit was ook een gaaf gezicht, zo ploep-ploep-ploep al die zwemmers achter elkaar het water in duikend. Fietsen was spectaculair door het technische parcours en lopen was ook leuk door al die rondjes.
Er was toen wel redelijk wat belangstelling, maar mijn indruk was dat het veel andere deelnemers waren, langs de Rijnhaven hoorde ik vooral andere talen dan Nederlands. Ik heb de vrouwenwedstrijd op tv gezien, en toen waren er helaas aanzienlijk minder mensen, maar goed, daar kan ik moeilijk wat van zeggen want ik zat inmiddels ook thuis... het werd toch ook wat vochtig en kil ook.
Op tv is het fietsen saaier om te zien dan in het echt, ook omdat je in het echt het hele veld voorbij ziet komen, en dan vlak achter de laatste komt de kopgroep alweer. Van de shots van Rotterdam vanuit de lucht werd ik wel chauvinistisch, blijft toch altijd mooi, met de havens en de bruggen enzo.
Wat me wel opviel is dat ze buiten het parcours om geen enkele moeite hadden gedaan om bijvoorbeeld de supporters wat tegemoet te komen door handige fietsoversteken te maken. Het verkeer ragde gewoon over de Erasmusbrug en de Westzeedijk alsof er niks aan de hand was, dus dat gaf enorme voetgangers- en fietsersopstoppingen van supporters die van het zwemmen naar het fiets- en loopparcours gingen. Op tv hoorde ik ze zeggen dat de hele 'binnenstad' was afgesloten, nou, no way hè, alleen een klein hoekje buiten het echte centrum.
Louise