Onderwerp: Training full triathlon distance
Na het forum een beetje rondgekeken te hebben kwam ik geen topic tegen over de training voor de volledige fietsafstand van de triathlon, dus bij deze.
Aankomende zomer ga ik in Maastricht mijn eerste volledige triathlon doen. Over het zwemmen en lopen maak ik mij wat minder zorgen dan over het fietsen. Want wat is wijsheid?
Waar ik vooral tegen aanloop is de snelheid waar ik me op moet richten. Op dit moment probeer ik mij in het weekend volledig op het fietsen te richten. Zaterdagochtend op pad met een snelle groep voor een rondje a 45km met 35 km/u. In middag doe ik vervolgens een rondje van 70 km die ik elke week groter maak met ongeveer 10%. Op zondag doe ik dan een grote ronde die ik ook wekelijks probeer te vergroten (afgelopen zondag 125 km).
Wat ik het lastige vind is dat de rondes die in m'n eentje doe het gemiddelde ver onder de 30 blijft, waar ik toch graag de hele afstand tussen 5,5 en 6 hr wil afwikkelen (30-32 km/u). Mijn doel op dit moment is vooral eerst endurance/zitvlees kweken om zo te wennen aan de lange zit op de fiets. Wanneer de afstand het probleem niet meer is, wil ik mij meer gaan richten op snelheid. Is dit een goede strategie of kan ik mijn training beter anders indelen? Ik ben benieuwd wat jullie wijsheid zegt.