Re: Ergernissen rondom stayeren!
Nee. Invoegen mag nooit. De regel is heel simpel. Als je wordt ingehaald moet je altijd 12m gat laten vallen. Als je van achter een stayer zone in rijd, moet je altijd binnen de daarvoor toegestane tijd degene voor je inhalen. Dus je kunt nooit invoegen tussen twee rijders die 12m uit elkaar rijden.
Je moet eigenlijk zorgen dat je voor de heuvel op meer dan 12m zit van je voorganger. Dat is de enige logische oplossing. Je hoeft mij niet te vertellen dat nummer 3 je snel voorbij gaat steken als je op 20m gaat zitten van nummer 1. Overkomt mij bijna altijd. Daarom zit ik bijna altijd laatste in een groep. Ik heb daar vrede mee. Ik snap dat gedrang om in het midden te zitten niet. Ik vind ook dat de jury daar tegen mag optreden. Omdat je continu 10% voordeel hebt op 12m. De prijs daarvoor moet zijn dat je donders moet opletten om niet te stayeren. In sommige landen doen ze dat. Ik vind dat dat zo hoort. Als je mag jojo'en tussen 12 en 6m heb ik liever dat stayeren is toegestaan. Er is overigens bijna altijd ruimte in Nederlandse wedstrijden om op 20m te gaan zitten. Dan hoef je nergens op te letten.
Inhalen moet je pas doen als je of langere tijd op kop mag blijven rijden van de rest (ik schrijf mag omdat ze er altijd een wiel voor kunnen drukken) en je er zelf een belang bij hebt om dat te doen, of als je weg kan rijden van degene voor je. Anders is het altijd verstandig er achter te blijven. Er wordt veel te veel continu ingehaald door triathleten in niet stayer wedstrijden. Vaak zoveel dat het uiteindelijk een peloton oplevert van allemaal individuen die allemaal denken op kop te moeten rijden. Als je vooraan niet wegkomt, moet je een goede reden hebben om in te gaan halen.