Onderwerp: Men's Elite World Championship OD
Link naar artikel: http://triathlon.competitor.com/2016/09 … ion_293297
Link naar video: https://www.youtube.com/watch?v=5Awns29sZEs
Nogal een ongewone ontknoping.
Schoeman won de wedstrijd, Johnny Brownlee werd 2e, Alistair 3e en Mario Mola 5e. Omdat Johnny niet won en Mola nog 5e werd won Mola het overall klassement.
Maar Johnny Brownlee lag eerste tot 400m voor de finish en stortte toen helemaal in. Schoeman, die met Alistair erachter liep, passeerde en Alistair stopte bij zijn broer, ondersteunde hem en sleurde hem praktisch tot de finish om hem daarna voor hemzelf de finish over te duwen in de hoop dat Johnny het overall klassement nog zou winnen. Uiteraard heroisch. Emotie in sport is goed, zorgt voor goede TV, en dat is wat mensen bij blijft. De Spaanse bond diende nog een protest in tegen Brownlee vanwege ongeoorloofde hulp, maar dat werd afgewezen omdat hulp van technical officials (ik neem als je bijvoorbeeld een wiel moet verwisselen), race officials (hoe moet je anders eten en drinken aangereikt krijgen tijdens de race) en andere atleten (een gaspatroon, gel of binnenband aannemen van een mede atleet moet ook kunnen toch?) is toegestaan.
Tijdens het fietsen is draften natuurlijk ook een behoorlijke steun in de rug. In de wedstrijd liet een Spanjaard zich ook uit de kopgroep terugzakken naar de achtervolgers waar Mola bij reed.
Maar dit gaat toch wel erg ver, ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Mooie tv, en ik zou me er niet druk over maken als zoiets gebeurd in het midden van een veld bij een 'gewone' wedstrijd. Maar als zoiets gebeurd bij een Ironman, en de nr 3 agegrouper wordt zo over de finish gebracht en kwalificeert daardoor voor Kona...zou dat toegelaten worden?
Wat ik wel weet is dat ik bewondering heb voor de Brownlee broers. Ze domineren het veld, maar gaan ook echt helemaal tot het gaatje. Instorten op 400m van de finish, met de snelheid waar ze mee lopen is dat minder dan 1,5 minuut lopen nog.