Onderwerp: Intervaltraining progressie?
Ik train nu een jaar of anderhalf voor triathlons. In deze tijd ben ik van de achterste regionen, zeg maar 80% van het veld, naar pak weg 30% van het veld gegaan. Dit was gemakkelijke winst. Anderhalf jaar geleden zat ik voor het eerst op een wielrenfiets en dan kun je in anderhalf jaar behoorlijk wat vooruit gaan, zeker als je ook nog fatsoenlijk materiaal koopt. Hetzelfde geldt voor zwemmen. Mijn schoolslag was aardig, maar borstcrawl hield ik geen 100m vol. Nu, na oefening, zwemlessen en een goede wetsuit, gaat het nog steeds langzaam, maar wel sneller dan schoolslag. Als ik dat bij elkaar optel, dan verklaart dat de progressie wel.
Maar nu staat het eigenlijk al ruim een half jaar stil. Ik maak braaf mijn rondjes, maar dit is eigenlijk trainen zoals ik anderhalf jaar geleden gestart, ben met geen enkele andere gedachte dan puur de finish halen. Mijn looptijden onderstrepen dit wel, die zijn al jaren hetzelfde. Lopen deed ik immers al.
Maar nu wil ik sneller. Ik ga weer nieuwe zwemlessen volgen, dat is stap 1, maar qua cardio zit ik te denken aan interval training. Ik heb hier een aantal vragen over:
1. Ik heb er best wel wat over gelezen, maar wat ik nérgens kan terugvinden, is hoeveel winst er te behalen valt. Natuurlijk snap ik dat dit samenhangt met 1001 randvoorwaarden, trainingsschema's, bouw, aanleg, basisconditie en nog tig andere zaken. Maar ik ben gewoon benieuwd wat jullie geboekt hebben?
Ter illustratie. Ik heb nooit echt interval gedaan, maar als ik een paar maanden niet hardgelopen heb, dan start ik ergens op de 25 mins op 5 KM. Na een aantal keer 5KM per week ga ik richting de 23.5. Als ik dat twee keer in de week doe, dan gaat het richting 22. Loop ik drie keer in de week dan richting 21. Meer krijg ik er echter niet af. Ik loop dan gewoon drie keer 5KM zo snel als ik kan. Daar zit geen gedachte achter. Ik ben benieuwd wat met interval dan te behalen valt.
2. Ik ben een goede sprinter, maar een slechte lange afstandsloper. Ik krijg vrij snel blessures die ik met andere sporten niet heb. Daarom beperkt ik het hardlopen tot 1 á 2x per week. Ik wil hier ook niet te veel mee klooien, want ik ben bang weer een paar maanden uit de "running" te zijn. Ik doe de interval daarom op de fiets. Ik vroeg mij echter af of dit enige toegevoegde waarde voor het lopen heeft?
3. Mijn hartslag is tijdens het lopen (160) veel hoger dan bij het fietsen (150) en het zwemmen (140). Is dit normaal?
4. Ik heb een drukke baan, volg een studie naast werk, heb kinderen, een vrouw, etc. kortom niet veel tijd. Ik train drie keer in de week. Heeft interval dan überhaupt zin?
Bvd!