Winnen zal ik nooit, maar ik wil wel zo fris mogelijk uit het water komen op een hele triathlon. Ik heb van mijn 10e tot mijn 12e wedstrijd gezwommen (3x per week), ben op mijn 36ste met triathlon begonnen, en toen ook eigenlijk voor het eerst weer serieus gezwommen. De eerste trainingen kon ik ook maar een paar baantjes borstcrawl volhouden, en als ik een flipturn deed dan was lag ik gelijk naar adem te happen.
Maar ergens herinnerde mijn lichaam het zwemmen nog wel en pikte ik het snel op. Ongeveer anderhalf jaar meerdere keren per week (2-4x waarvan 1x met trainer, rest zonder) kunnen en CSS is nu rond de 1:36/100m (was sneller maar laatste 9 maanden 1x per week gezwommen en een paar keer een maand niet). Eigenlijk was die CSS binnen een half jaar op die snelheid is die daarna niet echt sneller meer geworden, was ongeveer 1:28 op een gegeven moment, maar niet veel sneller. Nu steek ik er inderdaad ook niet meer zoveel tijd in omdat ik veel meer progressie met lopen en fietsen kan maken. Een keertje per week een uurtje zwemmen nu is genoeg om het te onderhouden, vanaf april naar buiten en dan iets vaker en iets langer zwemmen om het op te bouwen zodat ik relaxed een 4km kan zwemmen.
Zwemmen is techniek, techniek, techniek en kracht. Dezelfde snelheid blijven zwemmen met minder inspanning is vooruitgang. Sneller zwemmen met dezelfde inspanning is ook vooruitgang.
Stoelio: Je geeft aan dat je nog steeds na 8 baantjes uitgeput raakt, je zwemt dus eigenlijk in het rood telkens. Misschien is het een idee om eens een CSS test te doen (http://www.swimsmooth.com/css-calculator.html) om te kijken welke snelheid, in theorie, je vol zou moeten kunnen houden. Op basis daarvan kun je dan trainingen doen. Bijvoorbeeld 20x 100m met 10 sec rust op die CSS snelheid. Handig daarvoor is een Finis tempo trainer, die zijn er wel te vinden voor ongeveer 25-30 euro. Die stop je onder je badmuts, of hang je aan het bandje van je zwembril. Dan geeft ie een piepje wanneer je aan moeten komen elk baantje. Erg handig.
Je kunt er ook mee uitvogelen wat een ritme is wat voor jou werkt. Je kunt hem bijvoorbeeld of 58/slagen per minuut zetten (of 29) en dan bij elke piep steek je in (of bij elke piep steek je je rechterarm in) en zwem je 100m. Vervolgens doe je dat met lagere en hogere ritmes, om uit te vinden welk ritme je vol kunt houden (wel zorgen dat je slag technisch goed blijft). In principe kun je beiden zonder trainer doen, en zo voor jou een ritme en snelheid zoeken waarbij je niet uitgeput raakt. Misschien dat dat helpt. Maar iedereen die boven de 1:10-1:15 per 100m zwemt heeft zeker nog genoeg ruimte om met verbeteringen in techniek (en dus niet effort en kracht) sneller te kunnen gaan volgens mij, dus ik zou ook zeker aan de trainer vragen wat volgens hem het belangrijkste is waar je op zou moeten focussen.