Onderwerp: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen
Afgelopen jaar hebben zich, incluis ondergetekende, volgens mij ook best veel recreatieve (beginnende) triathleten op dit forum aangemeld. Het lijkt mij leuk als de recreanten (met sportieve ambities maar zonder reuze veel competitiviteit in zich) willen delen met welke triathlons ze dit jaar gaan beginnen/hun prille "carrière" voort gaan zetten. Ga je voor de 1/8, sprint of kwart/OD, welke do's en dont's neem je mee als je er al een paar gedaan hebt, neem je do's en don'ts mee als je er nog geen één gedaan hebt?
In het kader van zelf het goede voorbeeld geven;-), na vorige jaar de 1/8 van Zwolle te hebben gedaan ga ik dit jaar voor de kwart en olympische afstand. Amsterdam Nieuw-West, Utrecht en Zwolle zijn de 3 triathlons die ik dit jaar wil gaan doen. Ik ben met wielrennen altijd een dieseltje geweest en merkte met de 1/8 dat ik pas op het eind goed op gang kwam. Vandaar dat ik de stap dit jaar naar de kwart en OD wil maken. Zwemmen is mijn zwakste punt, don't voor mij is om mijzelf daar al niet mee op te blazen (hoe graag ik alles ook met borstcrawl af wil leggen is het misschien beter om van tevoren te accepteren dat het weer een combinatie wordt van borstcrawl en schoolslag). Bij de 1e wissel wil ik eerst wat tijd pakken om rustiger te gaan ademhalen. Ik kwam met een hoge, snelle ademhaling uit het water en stapte daarmee snel de fiets op waardoor dat langer bleef voortduren. Fietsen is mijn sterkste punt (minst zwakke;-), lekker ritme vinden en dat vasthouden. Hardlopen ging bij de 1/8ste boven verwachting. Nu is 5 km different cook dan 10km. Bij de 5 begon ik snel en kon ik versnellen tot aan de streep. De 10 duurt wat langer en hoop ik iets behoudender te beginnen en het zelfde tempo te kunnen aanhouden. "Ambitieus" als ik ben is het finishen van de eerste OD in Amsterdam mijn doel.