Over de snelle eerste helft zwemmen gaat het toevallig ook net even in de huidige aflevering van Sportgericht, artikel over pacing (verder niet bijster interessant). Maar dat gaat over OD's bij de top: stayerwedstrijden. Die hebben er alle belang bij om in de zwem-kopgroep te komen zodat ze ook in de fiets-kopgroep zitten. En over heel erg goede zwemmers - en dat ben jij kennelijk ook, thijs, als je 40X100 zwemt in een training - heb jij het ook over stayerwedstrijden?
Voor de mindere goden (en dus niet-stayerwedstrijden) is vlak zwemmen (= ongeveer op CSS) toch nog steeds de meest effectieve strategie, of hooguit even versnellen als je daarvoor vervolgens achter iemand kunt draften, maar dat is minder planbaar dan de strijd om de kopgroep. En voor mindere zwemmers is veel trainen op 'afbrandtempo' te zwaar, al is het alleen maar omdat je dan techniek verliest.
@Hedcandy - sowieso lastig dat een CSS-test een momentopname is - ik zit met het omgekeerde, ik had bij m'n meest recente CSS-test een uitschieter, en nu dus de frustratie dat ik dat tempo in trainingen niet haal. Momentopname geldt voor elke test natuurlijk, maar de fluctuaties zijn bij zwemmen groot - groter dan bij de andere sporten, bij mij, dus de vorm van de dag en/of de omstandigheden in het zwembad.
Louise