Woensdag was de loopanalyse gepland bij Tri Run. Om het een echte triathlon loop analyse te laten lijken fietste ik via de dijk Enkhuizen - Lelystad naar Hilversum, na bijna 90 km tegenwind kwam ik iets later dan ik gepland had aan bij de winkel. Na een korte analyse van mijn doelen en blessure verleden mocht ik gelijk mijn schoenen aantrekken en de loopband op. Pim hielp me. Ik deed kort samengevat niet veel goed :-) veel te lage stapfrequentie, veel te ver voorover leunen, nauwelijks achterzwaai, te grote passen, wat resulteerde in een sterke haklanding en een grote impact. Op het dashboard van de motionmetrix analyse worden de waarden duidelijk gepresenteerd, met scores t.o.v. ideaalwaarden, duidelijke infographics en overall efficiency waarden. Ik heb eigenlijk nog nooit looptraining of -analyse gehad, voor mij was het allemaal erg nuttig en informatief.
Na de eerste sessie kon ik op mijn eigen schoenen mijn looppatroon al enigzins aanpassen. Op basis van mijn zwakten (en beperkte sterkten) haalde Pim er een Meraki schoen mee. Dat gaf gelijk al flink betere resultaten, achtereenvolgens liep ik daarna nog op Brooks, Hoka Arahi, New Balance en nog een ander paar Meraki's. De Hoka's bevielen me gelijk erg goed, ik blijf een haklander en de demping voelde goed. Bij de New Balance was de zijdelingse balans in de knieën iets beter.
Halverwege de loopanalyse kwam Jeroen binnen, de onbalans zijdelings en de irritaties in rechterkuit en linkerlies die ik vaak heb gaf hem aanleiding om de stand van mijn benen/bekken te bekijken op de onderzoekstafel. Hij constateerde een klein beenlengteverschil en vermoedde een scheefstand of torsie van het bekken, hij raadde me aan een manueel therapeut te bezoeken of daar wat aan gedaan kan worden. Verder kreeg ik een aantal oefeningen mee (rekken hipflexoren en rubber band oefening voor stabiliteit in het bekken).
Uiteindelijk was het gezamenlijke advies van de heren de Hoka Arahi en gevoelsmatig was dat voor mij ook de beste schoen. Ik kocht een milestonepod voor op de schoen om ook zelf de waarden enigzins te kunnen blijven volgen. Bij een eerste loopje gisteren lukte het prima om stapfrequentie en achterzwaai te verbeteren en kwam ik tot hogere snelheden dan op mijn oude schoenen bij een relatief lagere hartslag en misschien wel veel belangrijker: ik had helemaal geen pijn in mijn rechterkuit na afloop.
Al met al ben ik erg tevreden over de loopanalyse en kan hem van harte aanbevelen! Ik ben van plan om over een paar maanden een kortere analyse te laten doen om te kijken of het looppatroon is veranderd.