Onderwerp: Trainingschema plannen en bijhouden
Deze zomer heb ik triathlon weer opgepakt en ik heb er enorm veel plezier in. Tussen '92 en '97 deed ik aan triathlon maar daarna heb ik vooral veel gefietst, geskeelerd en geschaatst. Schaatsen wil ik zeker blijven doen en ik roei 1 x per week. Mijn doel voor volgend jaar is een halve triathlon in -laten we zeggen- 5,5 uur. Deze zomer deed ik 1/8 (750/24/5) in 1:22 en 1/4 (1/40/10) in 2:26. Voor een 1/2 in 5,5 uur moet ik vooral mijn zwemmen en lopen verbeteren en voldoende omvang trainen, daar moet ik mezelf wel scherp in houden, ik train liever korter en harder dan langer en rustig. Bij het lopen ben ik blessuregevoelig en dit heb ik tot een paar maanden geleden nauwelijks gedaan, hier moet ik voorzichtig opbouwen.
Ik zoek al enige tijd naar een bevredigende oplossing om een trainingsschema te plannen. De opties die ik heb bekeken zijn in het algemeen vrij strak: trainingpeaks, finalsurge en bieden niet echt overzicht i.c.m. wat vrijheid om met trainingen te schuiven. Over de komende 9 maanden wil ik ook bepaalde mate van periodisering bereiken en geleidelijk oplopende omvang, liefst per sport goed te volgen. Wedstrijden wil ik vrij makkelijk in kunnen voegen en dan de periodisering daar op af kunnen stemmen. Het goed in de gaten houden van de TSS spreekt me aan, maar ik vind trainingspeaks, waarin dat wel goed geïmplementeerd is, een onhandige site/app. Strava heeft ook zoiets maar bij meerdere sporten werkt dan niet goed.
Ik log eigenlijk alles in strava, dat is niet helemaal ideaal, prima voor fietsen/zwemmen/lopen maar de andere sporten tellen weer niet mee in de totalen en grafieken. Ik hou van cijfertjes, wattages, hartslagen, paslengte, ftp, 4dp waarde, ik registreer en analyseer het graag.
Het zou erg fijn zijn als de gedane trainingen vanuit strava synchroniseren met het trainingschema, dan ook weer op een wat lossere manier: zo van gelopen, check: 1 van de 3 looptrainingen gedaan. En aan het eind van de week een duidelijk overzicht over wat je wel en niet hebt gedaan.
Ik zit wat te sleutelen aan een excelformat waarmee ik makkelijk af kan vinken wat ik gedaan heb en de totalen goed in de gaten kan houden. Wellicht heeft iemand daar al wat voor gemaakt en wil hij dat met me delen? Welke trainingschema's gebruiken jullie, welke apps?