Ik heb er dus gister in gelegen bij Tri2One. Erg leuk, en zeker ook een eye-opener.
Hylke wilde vantevoren niet weten wat andere trainers me ooit al verteld hadden, zodat hij er onbevoordeeld in kon gaan.
Allereerst moet ik zeggen dat ik ooit al eens een zwemkamp heb gedaan met SportActive (die ja). Op zich waren de trainingen goed, en die week ook zeker beter gaan zwemmen. Er werd ook een video analyse en rapport achteraf beloofd. Dat bleef beperkt tot een standaard pdf met oefeningen en de filmpjes, zonder enig commentaar, die gemaakt waren tijdens de trainingen, die we bijna 3 maanden later ontvingen. Gister kreeg ik al het filmpje van Hylke, ik had gezegd zondag al te willen zwemmen, en hij was vrijdag de hele dag zwemanalyses aan het doen dus hij zei dat het wel een paar dagen kon duren, maar toen hij hoorde dat ik zondag al wilde zwemmen zei hij dat hij zou proberen het daarvoor gedaan te krijgen. Sorry Laris als jij jouw analyse daarom later krijgt! De analyse die Hylke opstuurde was ook echt een analyse. Een filmpje uit verschillende hoeken, wat hij ingepraat en ingetekend (cirkels en pijlen) heeft om uit te leggen wat ik doe en wat ik zou moeten doen.
Wat er bij mij uitkwam:
Hoofd te ver uit het water bij ademhalen, mogelijk omdat ik te ver naar voren kijk onder water. Ik ben juist meer naar voren gaan kijken afgelopen jaren op aanraden van trainers, maar dat doe ik dus duidelijk te veel.
Ik adem rechts, en mijn linkerarm steek ik te hoog in (te dicht onder het wateroppervlakte) en haal ik te snel door: Dat eerste doe ik bewust, op aanwijzing van trainers, om de catch zo groot mogelijk te maken. Maar ik steek hem zo hoog in, dat mijn arm in feite boven bij schouder zit en ik dus afrem met mijn linkerarm. Omdat mijn hoofd zo ver uit het water kom, gebruik ik mijn linkerarm ook om dat te bewerkstelligen, dus die arm duwt naar beneden en begint pas met een catch als hij >40cm onder water zit. Terwijl ik hem dus juist zo hoog insteek om zoveel mogelijk catch te hebben. Omdat ik mezelf (mijn hoofd) 'opdruk', zinkt de linkerarm en begin ik eigenlijk veel te vroeg met het doorhalen. Dit laatste heeft een trainer wel eens eerder tegen mij gezegd, maar op een andere manier. Die vertelde me dat ik sneller moest ademhalen (ipv nu dat ik pas later moet doorhalen). Sneller ademhalen vond ik ook altijd heel lastig, je moet toch genoeg lucht binnenkrijgen.
Grote beenslag: Ik gebruik mijn eigenlijk niet veel, maar als mijn hoofd uit het water komt, zakken mijn benen en dat moet weer gecompenseerd worden en als ik dat doe gebeurd dat vaak met een flinke grote slag.
Mijn voeten stonden vrijwel haaks op mijn enkels! Dat was me nog nooit opgevallen, foei MontanaMan!
Op zich pakte ik het met aanwijzingen goed op, maar het is lastig om alles in een keer goed/beter te doen: Dieper insteken (alleen links), later bijleggen (alleen links), meer naar beneden kijken ipv naar voren, kleine (en minder) beenslagen, tenen naar achter.
Dieper insteken lukte wel redelijk, naar beneden kijken ook (en daardoor komt mijn hoofd veel minder uit het water en mijn ligging dus beter), maar de timing van het bijleggen vond ik lastig. Die timing had ik zelden goed, ik was dus altijd te vroeg met doorhalen, maar als ik erop ging letten was ik meestal (veel) te laat en soms bijna helemaal aan het bijleggen. Dit gaat dus eigenlijk alleen om de linkerkant. Werk aan de winkel dus, te beginnen morgen. Beensetjes met aandacht voor een kleine, constante beenslag, en korte sets met veel aandacht voor een diepere insteek, langer voorhouden van de linkerarm (maar weer niet te lang).
Ik vond het erg leuk om te doen, en het heeft redelijk wat inzichten gebracht die ik nog niet had. Zou het zeker aanraden, vooral als je niet regelmatig een coach/trainer hebt die je aanwijzingen kan geven en je de mogelijkheid hebt om op techniek te trainen. Dat laatste kan ik wel, maar niet als ik met mijn tri club de groepstraining doe, komende maanden dus meer zelf gaan zwemmen.