Ik heb ook een 10 weken cursus gedaan, maar nadat ik mezelf het ademhalen had aangeleerd, klein jaar nadat ik was begonnen met bc. Toen ik aan de cursus begon kon ik ongeveer 1000m onafgebroken zwemmen in een kleine 20 minuten. Het voordeel was dat ik daardoor goed op de techniek kon letten en veel baat had bij van de inhoud lessen. Het nadeel was dat ik mezelf wat verkeerde dingen had aangeleerd, maar die zijn er ook best snel weer uit.
Terugkijkend zou ik het weer in die volgorde doen, enige wat ik anders zou doen is het kant waar ik ademhaal beter afwisselen in het begin. Dat was achteraf lastig om aan te wennen, en ik heb nu nog steeds een sterke voorkeur voor rechts. Cursisten die moeite hadden met ademhalen deden de cursus vaak nog een keer, dat vertelde de instructeur ook tijdens de les.
Wat betreft BC aanleren, dat gaat zeker in het begin erg moeizaam met ademen. In het begin was ik blij met een half baantje bc (50m bad) en op een bepaald moment ga je om en om bc en schoolslag doen, en ineens lukt het...niet makkeljik maar het lukt. En als je vervolgens 1 of 2 weken niet zwemt (vakantie of verkoudheid), kan je voor je gevoel weer helemaal opnieuw beginnen. Heel erg frustrerend. Inmiddels heb ik hier geen last meer van, ik zwem nu een kleine 3 jaar, maar het eerste jaar zeker wel.
Succes met de cursus en gewoon blijven ademen, komt vanzelf goed.