Zijn 2 maanden ofzo open geweest van de zomer, maar toen zat ik nog in m'n dip. Tri club heeft 4 weken kunnen trainen in het bad (hele bad afhuren) maar een keer ging niet door vanwege stroomstoring.
ik moest gister nog aan je denken Louise, ivm het taalgebruik en communicatie van het RIVM en de overheid en het vaccinnieuws.
Als al de huidige maatregelen elk een klein beetje helpen, dan is een goedwerkend vaccin een reuzendoder.
Maar het RIVM begint gelijk te waarschuwen dat het niet DE oplossing en komt met mitsen en maren aan.
De Jonge zegt dat een vaccin pas gebruikt zal worden als het echt veilig is. En vooral bij dat laatste moest ik aan jou denken. Dat is net zoiets als zeggen dat kwetsbaren beschermd moeten worden, waarvan jij zei dat dat impliceert dat andere niet of minder kwetsbaar zouden zijn. Hiermee impliceert De Jonge dat de vaccin mogelijk niet veilig zijn, maar de fase II van de studies die gericht zijn op veiligheid zijn afgerond en peer-review gepubliceerd. Als ze toen niet veilig bleken dan zouden ze niet met fase III beginnen of doorgaan. In alle studies bij elkaar zijn nu meer dan 100.000 mensen gevaccineerd, de enige die overleden is (aan covid, in Brazilie) bleek een placebo te hebben gekregen. Alle ernstige bijwerkingen in alle studies totnutoe konden niet aan de vaccin gelinked worden. Totnutoe blijken de vaccins veel beter te werken dan gehoopt.
Maar door gelijk te beginnen met waarschuwen (RIVM) en aan te geven dat de veiligheid nog niet rond is, creeer je niet echt draagvlak voor een vaccin, terwijl het nieuws bijna niet beter kan, en dat van verschillende vaccins. Maar op dezelfde dag uit men wel zorgen dat de vaccin bereidheid die in juni >70% was, gedaald was naar 60%, en daar krijgt vooral social media de schuld. Dan denk ik: communiceer zelf dan duidelijk en eenduidig.
Sorry, was even off-topic, maar moest er ff uit.