Je ziet heel veel mensen denken/zeggen/schrijven, en ook media, dat het ergens anders 'erger' is. Ik woon in Engeland, en velen van jullie zullen denken dat het hier 'erger' is (wat ook wel klopt volgens mij).
Nederlanders denken dat Belgie/Antwerpen erger is, wij allemaal denken dat Barcelona 'erger' is. In veel artiekelen wordt dat nog eens benadrukt omdat 'elders' met 'hier' wordt vergeleken en meestal in de vorm dat 'elders' het erger is.
In feite is hebben velen al maanden, overal, niet met direct met corona te maken gehad. Ik ken hier in Engeland een paar mensen die in april besmet zijn geraakt (niet getest, 1 een maand ziek, 1 bijna 3 maanden ziek, 1 nauwelijks ziek maar die bleek met rontgenfoto's wel longschade te hebben) en that's it. In Nederland ken ik ook een paar mensen die in maart/april besmet zijn geraakt.
Eind maart/begin april waren er 800-1000 bevestigde gevallen in Nederland, nu zo'n 200. Je zou dus denken dat er nu 20-25% van de gevallen van toen zijn, maar veel mensen raakten toen wel besmet, en zelfs ziek, maar werden niet getest. Het was echt vele malen erger toen. Er werden toen 500-700 per dag opgenomen, nu zijn dat er 1 of 2 (de afgelopen week). Het is niet weg, het is wel veel minder dan het was toen, overal! Een regio waar het nu 'erger' is en waar extra maatregelen worden genomen, is nog steeds veel minder 'gevaarlijk' dan overal om ons heen in april. Een lokale/regionale opleving waarbij extra maatregelen worden getroffen moet niet leiden tot paniek, maar dat is lastig. De politici verspreiden niet zozeer die angst, dat doet de media wel, en politici doen daar weer hun voordeel mee. En de veranderende regels en maatregelen door voortschrijdende inzichten, en door ontwikkelingen in de samenleving (in maart werd het dragen van een mondkapje afgeraden omdat dat men onvoorzichtig zou maken, nu zijn daar vrijwel geen zorgen meer over en wordt het meer als signaalfunctie gezien), maken het ook niet makkelijker. En het wordt moeilijker te verteren als maatregelen niet nuttig lijken, zoals het buiten dragen van een mondkapje.
Ik zat vandaag met een paar studenten van me in de auto, verschillende households, dus mondkapjes op. Ik had me net geschoren en dat merkte ik goed! Voortaan even rekening mee houden dus, liever 's avonds scheren, dan 's ochtends vlak voor ik een mondkapje op moet doen.