vervolg
Cijfers:
1e klim Col du Glandon op het echte klim gedeelte 200W
2e klim Col du Telegraph op het echte klimgedeelte 199W
3e Klim Col de Galibier op het echte klimgedeelte 192W
4e Klim Alpe d’Huez: door een vastloper in de pc niet goed kunnen meten. Ik schat deze op 175W (deel 1 161W en deel 2 187W)
Koek en zopie:
11 liter sportdrank, aangemaakt met 1/3 van de aanbevolen hoeveelheid;
5 kleine krentenbollen;
5 gelletjes van de action;
5 repen met extra eiwit.
6 paracetamol
Gevoel
Het idee om een e-Marmotte te doen kreeg ik van het triathlonforum (@maca944) en een fietsforum (zijwielrent.nl). Op het triathlonforum zette hij een tijd geleden een tacxrit van 4 uur. En ik dacht: waarom niet eigenlijk? Je hebt alles bij de hand. Geen gezeik met lege bidons. Je hoeft geen rekening te houden met regen etc. Lange tijd daarna kocht ik een tacx en bij de tacx zaten 4 films die samen de Alpen Marmotte vormen. Op zijwielrent.nl vond ik de nodige inspiratie en enkele tips die me er zeker doorheen hebben geholpen.
In hoeverre is dit nu echt? Kan ik het vergelijken met de echte versie? Afgezien van het feit dat het bijna 10 uur lang fietsen op ge. 175 W een prestatie voor mij is moet je toch altijd kritische zijn. Ik had geen tegenwind, geen last van ijle lucht en voor mij het allerbelangrijkste: tijdens de afdalingen kun je hard al je kan. Je hoeft niet te sturen. En dat is voor mij als expert in vierkante bochten wel handig. Ook had ik geen last van kou of hitte. Ook de afdaling van de Glandon telde bij mij wel mee. In tegenstelling tot de live versie.
Daar staat tegenover dat ik na een uur of 8 last van brandende voeten kreeg. Een zadelpijn omdat ik het echt veel vaker op de pedalen ga staan. Even uitrekken. Daarnaast ben ik veel minder gestopt dan ik in het echt zou doen. Als je boven aan de berg staat maak je toch al snel even een foto.
Saai?
Veel mensen vroegen me vooraf of ik het niet saai vond? Nee, totaal niet. Ik had de hele situatie aangepast naar mijn eigen wensen en. Bijvoorbeeld de muziek: ik schakelde tussen 3 Fm live en de top 2000 live. En als ik die zat was zette ik Spotify aan. Af en toe keek op de laptop naar het nieuws en andere sites. Daarnaast maakte ik me drukker over allerhande pijntjes zoals die ik nu nog voel: een gevoelloze linker pink. Geen idee! Tot slot: ik had het eten dat ik lekker vond en dat zorgde voor rust.
En door…..
Je moet sneller dan de klos zijn.