251

Re: Planning 2021

Tja schemas; Doelen voor 2021 en planning.
Wat is voor mij een schema? Niet echt bij mij volgens sommige coaches.

Wel een basis (tja) schema wink
1) Volume trainen en kortere prikkels ( interval)
2) 2/w fiets 2/w zwem 2/w looptraining.
3) Als ik me niet goed voel is het training aanpassen of skippen;  slapen en op de zetel liggen (bank hangen) big_smile

Zo zijn looptrainingen oa deelnemen aan de leuke trailruns. Alternatief ipv je vaste rondje of lussen. En vooral volume opbouw.
Zwemmen vast in zwembad dat wel, en buiten als mogelijk. Samen met swimrun
Fietsen met fietsgroep, sneller langer dan ik zelf zou mogen, volgens de maanden vooraf de grote wedstrijd. Maar ja in groep heb je windvoordeel, tenzij je kop rijdt.
Rustige lange duurritten met vaste trainingspartner 1/w.

Zou ik nog beter worden van speciaal opgestelde schema's? Mogelijk wel , maar motivatie is  ook een prikkel.

252

Maar dan werk je ook helemaal niet met opbouw of periodisering? Of komt dat toch wel zo uit omdat je er nu eenmaal zin in hebt?

Ik vind zelf plannen en schemas maken al de helft van de lol big_smile
Ook een trainer erbij is wel s nuttig. Die laat me trainingen doen die ik zelf niet voor mogelijk had gehouden of remt me juist af voordat het echt nodig is.

Anyway, vanuit Noorwegen bleef het lang stil. Maar Aurlandsfjellet Extreme Triathlon (Axtri) verwacht door te gaan, ondanks mogelijke beperkingen zoals een virtuele briefing en minder support langs t parcours of na de finish. Ben benieuwd!

253 Laatst bewerkt door chrisbakker (14-06-21 16:02:38)

LindaRotterdam schreef:

Maar dan werk je ook helemaal niet met opbouw of periodisering? Of komt dat toch wel zo uit omdat je er nu eenmaal zin in hebt?

Ah ja dat zit er nog nog in:
3weken meer /één week minder.
En inderdaad aan het eind van die mindere week voel je zeer goede benen / lijf

254

Haha, al met al klinkt dat me als een schema wink

255 Laatst bewerkt door chrisbakker (14-06-21 16:32:44)

Yeah , I know. Alleen die precieze (getalsmatige)  interval training is er niet. En dat kan ik er zelf nog bijdoen. De finetuning dus.
Dat merkte ik bij het zwemmen. Daar wat bloktraining er in.

Hoofdzaak blijft wel het plezier in trainen en meedoen aan wedstrijden.

256

LindaRotterdam schreef:

Haha, al met al klinkt dat me als een schema wink

Haha, ja, mij ook . Daarvoor lezend dacht ik al: pas op dat je geen karikatuur maakt van een schema als 'dat schrijft precies tot op de minuut voor wat ik wanneer moet doen en dan is dus alle lol weg'. Dat laatste moet sowieso al nooit, als je alleen maar gericht bent op het doel groeit er iets scheef (ook zonder corona, maar de afgelopen 15 maanden was dat helemaal luid en duidelijk).

Het is ook niet óf strak en verplichtend schema, óf flierefluiten, daar geloof ik niks van - iedereen die lange wedstrijden doen, doet iets schema-achtigs, al is het maar dat je in je hoofd wel een idee hebt van hoe je in lengte opbouwt.

Als je een aanpak hebt die werkt, waar je lol bij hebt en waarbij je tevreden bent over de prestatie - prima, schema of geen schema. Ik doe het ook graag met, ik heb er ook lol in (wat Linda ook schrijft), en ik wil graag zorgvuldig met mijn tijd en (blessuregevoelige) lijf omgaan en toch m'n grenzen opzoeken (af en toe).

Duiksmurf schreef:

We zijn geen eenheidsworst toch?

Precies, dat is essentieel. Een schema moet bij je passen, in de zin van: dat jij er goed van wordt, maar ook dat jij het leuk vindt en dat het past in je leven. En dan is het ook nog belangrijk om er flexibel mee om te gaan. Als jij graag heel gestructureerd traint, doe je intervallen in blokjes. Als je liever speelt, doe je het in fartleks of aan de hand van het landschap. Als jij graag lang fietst en daar goed door word (zoals ondergetekende), zitten er lange fietsritten in je schema. Enzovoort.

Wat mij wel opvalt is dat er nogal wat coaches zijn die succes garanderen. Dat vind ik: de illusie van maakbaarheid verkopen. Dus die beweren: volg mijn schema en je bereikt gegarandeerd je doel! Dat kan helemaal niet, en als het lukt, is het toevallig. Geen enkele aanpak werkt voor iedereen, en het kan jaren kosten om uit te dokteren hoe jij het beste kunt trainen. (Terzijde: daar is nog ergens een leuke podcast over, volgens mij was dat ooit een tip van Hedcandy hier op het forum, waarin Jac Orie en Mark Tuitert uitleggen wat ze hebben gedaan om dat voor Tuitert uit te dokteren, met als gevolg diens gouden medaille in Vancouver. Bij hem is het dus uiteindelijk wel goed gelukt, maar dat is ook lang niet altijd zo, alleen hoor je daar niks over, want die mensen winnen geen goud - media en sociale media hebben immers een sterke 'bias' richting succesverhalen.)

Wat me op Robins vraag brengt:

mcguyver schreef:

Maar de oorzaak 'geen goeie benen hebben' of 'mijn dag niet hebben' kan ik niet zo goed accepteren. Alles heeft een oorzaak in mijn technisch brein. Maar mogelijk dat jullie nog iets weten?

Dat technische brein zal toch moeten accepteren dat het op dit punt niet alles weet of kan weten, laat staan controleren. Dat kunnen zelfs topcoaches niet. Er is een heleboel wat we nog niet weten over het menselijk lichaam, over trainen, sporten, presteren. In elk geval: je bent geen programmeerbaar machientje dat op commando prestaties levert, je bent een organisme van vlees en bloed.

Je geest kan wel van alles bedenken, maar je lichaam denkt daar soms echt anders over. Twee dingen die ik daarover via m'n eigen vallen en opstaan geleerd heb:

- Van die onbegrijpelijk 'off-dagen' of wanprestaties e.d. kunnen komen doordat je lichaam 'achter de schermen' met iets anders bezig is. Dat is een soort stressreactie, in dit geval dus van puur fysieke stress. Geestelijke stress kan ook, maar dat merk je wel, dus dat is onderpresteren door wedstrijdspanning e.d.
Voorbeeld: stel dat jij net de dag ervoor net bent blootgesteld aan een net-niet ziekmakende hoeveeelheid ziektekiemen (via de lucht of je eten bijvoorbeeld), dan is je lichaam op dezelfde manier bezig met je weerstand als na een vaccin. Dat doet het met succes, want je wordt niet ziek en je merkt er dus verder niks van. Maar het is wél even bezig, en kan er dan geen wedstrijd bij hebben.
Bij mijzelf was dat aan de lopende band het geval in de lastigste jaren van de overgang, dan was mijn lichaam kennelijk te druk met de hormonale schommelingen. De ene week een PR, de andere week een DNF/wanprestatie, zeer frustrerend. Ik heb daar geen grip op kunnen krijgen, ik heb er wel mee leren omgaan en veel van geleerd.

- Te zwaar trainen kan ook tot onderprestaties leveren. Deels is dat een reactie van je lichaam op te vaak diep moeten gaan, daar ontwikkelt het dan weerzin tegen. Je leert het als het ware om kapot te gaan, en dat is dan wat het braaf doet: kapot gaan.
Je kunt het ook fysiologisch verklaren: als je te veel kogelhard (anaeroob) traint, ontwikkel je dat gebied. Als je dan aanzet, neemt je anaerobe systeem het meteen over, zeker als je daar toch al aanleg voor hebt. Dat gaat even lekker, maar dat systeem raakt snel uitgeput en dan is het op. Voor lange duur-inspanningen moet je dan ook heel gedoseerd anaeroob trainen, en moet het accent in intensieve trainingen vooral aeroob zijn (net onder de drempel). Of dat bij jou een rol speelt, kun je alleen maar onderzoeken door te experimenteren met een andere opbouw. Die omhoog vliegende hartslag kan er wel op duiden (maar ook weer niet zeker).

Wat ik wel knap vind is dat je de knop zo snel hebt kunnen omzetten! Want als het niet wil zoals je in gedachten had, dan is het de kunst om dat te accepteren en er toch iets moois van te maken. Heeft mij toch jaren gekost om dat echt te snappen en in praktijk te brengen wink

Louise

257 Laatst bewerkt door yoeri (14-06-21 20:49:12)

Interessant om de meningen over schema's en coaches van anderen te lezen! Toevallig hoorde ik pas een podcast van Slimmer Presteren (tip, wetenschap over triathlonsport!) over overtraining. Daarin gaan de makers ook in op de vraag in hoeverre je in moet leveren als je niet op tijd stopt. Soms kun je er wel maanden tot een jaar uitliggen als je niet oppast!

Sinds een paar maanden train ik met schema's van een coach na het jaren 'zelf' op gevoel te hebben gedaan. Persoonlijk ben ik blij verrast. Er zit een duidelijke opbouw in de schema's en mijn coach houdt een vinger aan de pols. Als het minder gaat zorgt hij ervoor dat ik mezelf niet de vernieling in werk. Maar aan de andere kant: hij stimuleert ook dat ik op betere dagen écht moet werken.

Dankzij het schema ben ik merkbaar sterker en sneller geworden. Ook krijg ik langzaamaan vertrouwen in de lange afstanden. Iets wat ik denk ik op eigen kracht - en met eigen kennis - niet had kunnen doen. Misschien komt dit ook doordat de coach ervaren is. Met name in de triathlon doet ervaring er toe; soms werken bepaalde trainingen wel, en anders helemaal niet.

Belangrijk met de opzet van mijn coach is wel dat ik altijd van feedback voorzie: hoe ik me voelde, en wat ik van de intensiteit vond. Zo stuurt hij continu bij. Vermoedelijk is dit de reden dat het voor mij werkt; eerder probeerde ik een kant-en-klaar triathlonschema van de NTB. Dat werkte gewoon niet, het was totaal anders dan ik gewend was en ik herstelde niet goed.

In plaats van vier werken werk ik nu met een schema van drie weken. Twee weken trainen, een week rustweek. Rustweek betekent in mijn geval: wél trainen, maar rustiger en met de mogelijkheid om trainingen aan te passen, in te korten of over te slaan naar gelang mijn gevoel. Ik wil nooit meer iets anders smile

258

Voor mij werkt een schema niet, het wordt dan een veeplichting en ik doe het voor de lol.
Ik denk zeker dat je er met een persoonlijk schemameer uithaalt.
Nou ja, dan ben ik maar wat trager.
De weg erheen (alle trainingen)  is belangrijker dan het doel op zich (de wedstrijd).

259

Plezier in het sporten lijkt me het allerbelangrijkst. En nog beter dat iemand weet wat voor hem of haar werkt en wat niet.
Wil je meer resultaat dan kan dat op vele manieren uiteraard.

Ik ben een traject gestart met schema / coach om gericht naar een doel toe te werken. Hopelijk werpt dat tzt zn vruchten af.
Het heeft inderdaad een minder vrijblijvend karakter, maar dat wist ik en heb ik voor gekozen. Dan kan ik genoeg plezier en een voldaan gevoel uit een volbrachte training halen.

Daarnaast zorgt het voor mij voor een goede verdeling over alle disciplines met een gerichte opbouw en verdeling tussen in- en ontspanning binnen de tijd die ik beschikbaar heb.

En natuurlijk is het geen exacte wetenschap, maar wel een goede leidraad, je kan altijd afwijken als je daar zin in hebt / je niet lekker voelt / pijntjes hebt etc.

260 Laatst bewerkt door Trilen (15-06-21 09:15:11)

Sinds 2,5 jaar heb ik een coach en die maakt mijn schema's en ik vind dat perfect werken. Ik hoef niet meer na te denken wat ik ga trainen, hoe lang, hoe intensief, opbouw, rustige week, enz. En dat geeft me rust waardoor ik me beter kan richten op de trainingen.
En ja, ik heb nog steeds erg veel plezier in het trainen. Ik denk eigenlijk zelfs nog wel meer dan voorheen! Komt ook door de grote verbetering in m'n conditie, techniek, en het 'gemak' dat ik lange of zware trainingen kan doen.
Nog 1,5 week voor m'n eerste wedstrijd van 2021 (Challenge Walchsee) en ik hoop dat m'n goede vorm dan gaat uiten met een mooie wedstrijd, goede prestatie en resultaat big_smile

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

261

Louise schreef:

Dat technische brein zal toch moeten accepteren dat het op dit punt niet alles weet of kan weten, laat staan controleren.

Louise

Dank je voor je inzicht. Maakt het iets makkelijker. :-)

Louise schreef:

Wat ik wel knap vind is dat je de knop zo snel hebt kunnen omzetten! Want als het niet wil zoals je in gedachten had, dan is het de kunst om dat te accepteren en er toch iets moois van te maken. Heeft mij toch jaren gekost om dat echt te snappen en in praktijk te brengen wink

Louise

Ja, het idee werd uit nood geboren en bleek goed uit te pakken.

Je moet sneller dan de klos zijn.

262

Iedereen wat hij of zij natuurlijk fijn vind .

Mij bevalt mijn coaching na 1 jaar ook nog steeds erg goed .
Ik weet graag waar ik aan toe ben en hou van structuur. En daar haal ik mijn plezier uit .
De ontwikkeling van het afgelopen jaar ( fietsen / hardlopen )  is een gemeten feit ., dus ik mag niet klagen .

263 Laatst bewerkt door chrisbakker (18-06-21 18:00:07)

ronnyke schreef:

Hazo wist ik niet dat Gdynia ook een FD had nu, Gdansk heeft er wel eentje maar onder Challenge en dat ligt er maar een 40km vandaan. Herinner me van Gdynia vooral de vele kwallen in het water en het slecht wegdek tijdens het fietsen vond het toen niet echt een geslaagde race maar mischien is dit intussen al voor een deel opgelost?

Ik kan je geen duidelijk antwoord geven op deze vragen . Misschien waren de kwallen seizoensgebonden? Wanneer deed je die 70.3? Ik bedoel wanneer Op het jaar.
Wegdek, zal van het parcours afhankelijk zijn . De route gaat van de havenstad het binnenland in. Heuvelachtig en bosrijk volgens de organisatie.

264

Dacht in 2016 en dat was toen in Augustus. Ik was toen nog in een triatlon club en daar was een Pool die van daar afkomstig was daarom hebben we daar toen met een paar man meegedaan.

265 Laatst bewerkt door Louise (19-06-21 12:02:34)

Ik heb me van de week nog even 'ingegraven' op dit punt, want ik ben zelf wat aan het schrijven over gepolariseerd trainen en dat moet wel kloppen:

Louise schreef:
Dommel schreef:

Hun houden ongeveer 20% van de trainingen als hoge intensiteit aan niet 20% van de tijd in een hoge zone.
Dus als je een training van een uur doet met daarin 4x5 minuten op hoge intensiteit telt dat als een uur hoge intensiteit niet 20 minuten.

Echt waar? Dat kan ik me niet zo goed voorstellen, eerlijk gezegd. Ik ken het niet anders dan dat '20 % intensief' betekent dat je 20 % van je totale trainingstijd intensief traint. Dus dan is dat voorbeeld van 4X5' 20 minuten intensief. Het hele uur telt wel voor de totale trainingstijd.

Ik vind het nog steeds niet helemaal duidelijk, maar er blijken twee interpretaties/benaderingen van 80/20 te zijn:
- 20 % van de trainingstijd hoog intensief, 80 % laag intensief (de mijne uit die quote)
- 20 % van je trainingssessies 'zwaar' (of 'gemiddeld'), 80 % 'makkelijk' --> dat is niet hetzelfde: je rekent dan met sessies, niet met tijd (dat is is dus ook net wat anders dan wat Dommel hierboven zegt). Dat was nieuw voor mij, al kan ik het wel plaatsen.

Nou, weer wat geleerd (;

Enige wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is wat het betekent dat 'zwaar' niet per se hetzelfde als 'intensief' (en omgekeerd): een rustige duurtraining kan bijvoorbeeld ook zwaar zijn als hij lang is - ik vind zelf bijvoorbeeld lange duurlopen zwaarder dan m'n fiets-intervaltrainingen. Dan is zo'n duurloop dus in de ene benadering in de 80 % en in de andere in de 20. Dat is - denk ik - inderdaad zo, maar ik weet dat niet zeker. Als iemand dat wel weet, hoor ik het graag! 

Louise

266

Louise schreef:

Enige wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is wat het betekent dat 'zwaar' niet per se hetzelfde als 'intensief' (en omgekeerd): een rustige duurtraining kan bijvoorbeeld ook zwaar zijn als hij lang is - ik vind zelf bijvoorbeeld lange duurlopen zwaarder dan m'n fiets-intervaltrainingen. Dan is zo'n duurloop dus in de ene benadering in de 80 % en in de andere in de 20. Dat is - denk ik - inderdaad zo, maar ik weet dat niet zeker. Als iemand dat wel weet, hoor ik het graag! 

Louise

Gedachten hierover;

Hoe langer de duur- inspanning , des te zwaarder de training. Dit vanwege de som van hoeveelheid spiersamentrekkingen. De dodentocht van 100km stappen (lopen) is zwaar. 20uur bezig. (In NL ken ik geloof ik  ook een soortgelijke inspanning; 3daagse Nijmegen??) Hartbelasting is laag, en toch is dit zwaar.
Ikzelf 5-6uur op de fiets duurtraining is na een aantal uren licht pijnlijkere spieren.

Ikzelf met de fietsgroep is leuk, snel veel km door het hogere gemiddelde, en ik kan 'lekker lui zijn' als ik in het wiel hang.
Op kop rijden is tempo/weerstand trainen, en mee intervalletjes doen op stukken waar er sneller gereden word is het interval blok.

Een korte inspanning (half uurtje hardlopen) op lage intensiteit is 'licht'. De duur is kort. Hartbelasting is licht.

Interval is een sterke anaerobe prikkel. Snellere krachtigere spiersamentrekkingen.  Hogere hartbelasting. Herstel tussendoor voldoende. Of onvoldoende als je wil met korter herstel.

De 20% is op hartbelasting . Ik vermoed dat dat daarom aangewend word. Je hartpomp mag best belast worden en melkzuur in het lichaam ondervinden, maar wil ook graag 'traag en gestaag en lang'. Ik kan mis zijn maar je hartpomp is toch de belangrijkste 'motor'.

Louise als je aangeeft op het hardlopen meer moeite te hebben, is dat logisch gezien de total body workout groter is dan op de fiets.

267

Het is niet alleen de som van hoeveelheid spiersamentrekkingen, of intensiteit, duur speelt ook mee. Ik heb geregeld meer moeite met 20km wandelen, dan met 20km hardlopen. Niet alleen last van mijn voeten, maar ook gewoon stram worden tijdens het lopen al. De afstand is hetzelfde, het aantal spiersamentrekkingen zal niet heel veel verschillen (minder wrs bij hardlopen vanwege grotere stappen), intensiteit is hoger bij hardlopen, maar de duur weegt dan ook zwaar mee.

268

Louise schreef:

Ik heb me van de week nog even 'ingegraven' op dit punt, want ik ben zelf wat aan het schrijven over gepolariseerd trainen en dat moet wel kloppen:

Louise

Ik zit zelf ook wat te zoeken. En kwam bij hun op het volgende topic uit.
https://www.8020endurance.com/topic/cci … confusion/
Hierbij zeggen ze dat rustblokken van 3 minuten of minder onder hoge intensiteit valt de rest als lage intensiteit.

269

Voor degene die dit wil weten. Ik heb startnummer 64 op de Frysman, mijn eerste hele triatlon.

270

Succes! Spannend. 3 Juli is die toch? Dan is de training in principe gedaan en begint het taperen al. En dagelijks de weersvoorspellingen kijken big_smile

271

Bij sommige ook al :-) ik doe 4 Juli de Chtriman FD en heb deze week nog 18u getraind dik en komende week ga ik over de 20u juist de laatste week is het actief taperen naar de wedstrijd toe.

272 Laatst bewerkt door hugo (20-06-21 16:13:41)

Dankjewel Montanaman. Inderdaad spannend en ik ben super benieuwd.
Taperen is al begonnen en het zal voornamelijk nog zwemmen worden de komende 2 weken.
De 14 daagse weer voorspelling zal dagelijks gecheckt gaan worden:)

273

Toen ik de Frysman deed was het een ideaal weertje, wat bewolkt en regenachtig juist voor het zwemmen zat er een redelijk strak windje wat toch wel voor wat golfslag zorgde. Succes alvast en geniet ervan, een Frysman zijn is nog een betere titel dan Ironman ;-)

274

hugo schreef:

Voor degene die dit wil weten. Ik heb startnummer 64 op de Frysman, mijn eerste hele triatlon.

Leuk Hugo, ik zal je toeschreeuwen als ik je zie!

275

een redelijk strak windje wat toch wel voor wat golfslag zorgde. Succes alvast en geniet ervan, een Frysman zijn is nog een betere titel dan Ironman ;-)
Dankjewel Ronneke.
Zwemmen is sowieso wel de uitdaging een beetje. Fietsen met- woon in de noordkop van noord Holland- wind ben ik wel gewend. Optimaal zou helemaal geen wind zijn maar dat heeft iedereen denk ik maar genieten ga ik zeker!
Jij succes op de 4e van juli.