ronnyke schreef:Hmm dan start je blijkbaar toch niet echt in de groet groep mee als je het verschil niet merkt. In een groepstart krijg en deel je de eerste minuut enkel maar slagen uit en van zwemmen komt niet veel in huis terwijl je bij een rolling start het water ingaat en begint te zwemmen.
Ja, en dan ga je lekker zwemmen en dan zijn er dus net voor je een stel het water in gegaan die binnen 25 meter al op apegapen liggen en stoppen of schoolslag gaan zwemmen, en dan mag je je daar doorheen knokken. Vooral bij smal water is dat lastig. Ik heb me wel eens na 100 meter ofzoiets door een hele kluwen schoolslagzwemmers heen moeten werken, met die uittrappende benen. Dat is wat ik bedoel met een langgerekte wasmachine. In een groepsstart ben je daar eerder van af, dan laat je die achter je.
Of zoals vorig jaar in Ouderkerk: in twee rijen op theoretisch 1,5 meter achter elkaar het water in hollen, dan begint het getrek en geduw al op de wal en eenmaal in het water doken ze zo ongeveer boven op elkaar. Dat was trouwens in het water snel over, ik heb toen lekker gezwommen, maar ik vond de start bepaald niet relaxed.
Het lastige van een rolling start op geschatte zwemtijd is ook dat er altijd bij zijn die zichzelf enorm overschatten. Dat vond ik als supporter bij manliefs Ironman in Kopenhagen wel frappant om te zien, want die kregen per startgroep (op verwachte zwemtijd) een andere kleur badmuts. Er waren er dus duidelijk zichtbaar tot wel een half uur langzamer dan wat ze ingeschat hadden. Die zwommen dus een boel zwemmers van de groep erna in de weg.
Mijn indruk is: je moet het gewoon een beetje treffen, en dat is met een rolling start en een groepsstart niet anders.
En dit gaat allemaal niet over de voorhoede natuurlijk, maar ik kom bepaald ook niet als laatste het water uit.
Louise