1

Onderwerp: Crank 160mm monteren

Hallo allen,

na het doen van een bikefit heb ik te horen gekregen dat ik op zoek moet/mag naar een nieuwe crank van 160mm. Nu vind ik de sport heerlijk om te doen, maar het technische stukje erachter is niet aan mij toebedeeld. Vandaar ook deze vraag; waar moet ik op letten bij aanschaf van een crank van 160mm? En meteen nog een andere vraag; is dit makkelijk zelf te bevestigen of is het advies om dit bij een fietsenmaker oid te laten doen?

Alvast bedankt en sportieve groet,

Sander

2

Re: Crank 160mm monteren

Welk crankstel zit er nu onder, met welk type bracket? En ook heel belangrijk, welk type crankstel wil je nu? (Normaal, enkelzijdig of dubbelzijdig powermeter)
In principe is het vervangen van een crankstel een fluitje van een cent. Paar boutjes los en je kunt je huidige zo uit het frame halen en de nieuwe monteren. Maar bij het vervangen van een crankstel, welke al een tijdje gemonteerd zit, zou ik gelijk de huidige lagers vervangen. Die hebben toch niet het eeuwig leven.

3 Laatst bewerkt door ronnyke (20-05-24 18:35:24)

Re: Crank 160mm monteren

Niet makkelijk te vinden, ikzelf heb gisteren een Ultegra 165mm binnengekregen, bij Shimano uitverkocht maar bij Bike24 in Duitsland hadden ze er nog 2. Ook hetzelfde bij de bikefitting zeiden ze voor kortere crank om de diepe hoeken te vermijden maar er dan nog aangeraken....

4

Re: Crank 160mm monteren

wilagro schreef:

Welk crankstel zit er nu onder, met welk type bracket? En ook heel belangrijk, welk type crankstel wil je nu? (Normaal, enkelzijdig of dubbelzijdig powermeter)
In principe is het vervangen van een crankstel een fluitje van een cent. Paar boutjes los en je kunt je huidige zo uit het frame halen en de nieuwe monteren. Maar bij het vervangen van een crankstel, welke al een tijdje gemonteerd zit, zou ik gelijk de huidige lagers vervangen. Die hebben toch niet het eeuwig leven.

Oei. Ik heb geen idee welk type bracket ik heb. Hoe kan ik daar achterkomen?

Crankstel is shimano 11s 50-34 ms (als dat ik wat je bedoelt).

Wat voor type ben ik ook nog niet uit. Merk dat ik hier veel te weinig kaas van heb gegeten. Hoeft voor mij ook niet zo heel gek/duur hoor. Ben gewoon een hobby triatleet.

5

Re: Crank 160mm monteren

Ik heb ook op al m'n sportieve fietsen kortere cranks, bevalt erg goed. Ik ben ook niet zo van het gesleutel en de techniek, dus ik heb het de fietsenmaker laten doen. Als je het geld hebt  -  waarom niet?

Ook wel leveringsproblemen gehad, ja, ik weet dat niet meer precies, maar ik heb toen lang moeten wachten en kreeg net niet het type of merk dat ik het liefste wilde, maar dat blijkt geen probleem. Dat is wel gedoe tegenwoordig.

Als het bij type bracket gaat om wel/geen vermogensmeter, dan weet je dat wel, of liever gezegd, als je het niet weet, heb je hoogstwaarschijnlijk 'gewoon' een bracket zonder vermogensmeter. Als je overweegt een vermogensmeter in de crank te kopen, zou je dat nu kunnen doen, dan sla je twee vliegen in één klap (met een flink prijskaartje). Maar dat hoeft niet. Vermogensmeting hoeft niet en kan ook anders (in de pedaal), dus later ook nog.

Louise

6

Re: Crank 160mm monteren

Monteren doe ik ook niet zelf, kleine dingen kan ik zelf een beetje maar zo iets dat is niet voor mij. Probleem is nu weer dat die fietsenmakers het zeer druk hebben en aangezien ik de crank niet bij hem heb gekocht.... maar het zal wel in orde komen. Ben ook benieuwd hoe het gaat bevallen ik zal zowiezo meer comfort hebben hoop ik.

7

Re: Crank 160mm monteren

Maar een crank vervangen is toch niet zo heel moeilijk?? 2 schroeven en de crackschroef losmaken aan de kant zonder de tandwielen, crank eruit halen en precies hetzelfde doen de andere kant op met wat montagepasta erop.. Nog geen 10 minuten werk (zonder tandwielen).

8

Re: Crank 160mm monteren

Ik zou ook zeggen dat je dat makkelijk zelf kunt doen (ik doe dat wel).
Mocht je hopeloos vastlopen kun je altijd nog op youtube een filmpje kijken...

Je kunt er in elk geval weinig aan verkloten, want hij gaat alleen goed vast als het palletje er goed invalt.

9

Re: Crank 160mm monteren

Ok ok. Dank voor alle reacties tot nu toe! Ga het denk ik eerst zelf proberen. Maar. Welk merk/type adviseren jullie?

10

Re: Crank 160mm monteren

Ik heb gewoon terug een Shimano Ultegra gepakt dat stond er al op en wil van mijn fiets weer geen samenraapsel van verschillende merken maken.

11 Laatst bewerkt door Macer (22-05-24 10:55:57)

Re: Crank 160mm monteren

Lekker hetzelfde merk houden als je nu hebt... Waarschijnlijk heb je Shimano Ultegra of 105 (de laatste is iets goedkoper).

Nog best lastig te vinden trouwens die maat in 11 speed, de grote bekende webshops hebben hem niet op voorraad. Kom er maar 1 tegen voor de 105, dan heb je een beetje een richtprijs..

https://www.bikehit.de/en/kurbelsaetze/ … alten.html


Als je crank nog goed en vrij nieuw is kan je die best voor een goed bedrag verkopen als je hem kwijt wil, is altijd vraag naar.

12

Re: Crank 160mm monteren

Idd volgende week mijn crank dat eraf komt ook te koop zetten er is nog geen 200km mee gereden is dus nog als nieuw.

13

Re: Crank 160mm monteren

Hier moet je waarschijnlijk voor improviseren en puzzelen of dik betalen (en vaak zelf van buiten de eu importeren).

Ik zelf heb jaren gereden met bmx cranks voor kinderen in 155mm. Was een enorme verbetering ten opzichte van 170mm voor tijdrijden, zelfs met mijn 190cm plus lengte.

Er was toen een merk zinz geloof ik die compatibel waren met dubbele bladen van Shimano (compact). Moest er wel een ander lager in. Cranks werden verkocht vanaf 110 tot 180mm zodat kinderen altijd een maat hebben die past bij korte benen. Daar kunnen ze in het wielrennen nog wat van leren.

Als je naar enkel blad voor wil heb je in bmx cranks nog iets meer keuze geloof ik.

Prijs van die kinder cranks was tientjes werk en het was zwaar en hufter proof bmx spul.

Het loont echt om hier moeite in te steken als je ze nodig hebt. Ik denk dat bijna elke triathleet er goed mee uit de voeten kan. Vooral korte atleten draaien naar mijn idee vaak veel te lange cranks rond. En lopen van de fiets verbeterde echt enorm.

Enige minpuntjes: wielrennen, aanzetten, sprinten en zo gaat moeilijker en sturen gek genoeg ook vanwege de geometrie van de fiets. Je zit hoger met korte cranks en dus wat onstabieler.

Succes!

14

Re: Crank 160mm monteren

Als je alleen nieuwe cranks neemt is het wel te doen qua monteren. Bij meer vervangen kun je het probleem krijgen dat je niet alle gereedschap hebt. Bij wisselen van merk cranks kan je ook problemen met maat voering.

Afgelopen winter heb ik mijn FSA 172,5mm cranks vervangen door rotor 165 mm. Dit was wel te doen, alleen liep tegen wat onvoorziene dingen aan. Met een paar extra bestellingen bij de diverse webshops was dit ook opgelost. Het kostte alleen wat meer tijd en geld dan eerst gedacht.

15

Re: Crank 160mm monteren

he , 160mm is wel een (rare) buitenmaat , de lengtes van cranks zijn normaal 165 , 170 , 172,5 175 ....

ik ben 1m63 lang smile en heb enkele jaren met 165mm gefietst op aanraden , maar ik kon precies geen kracht zetten en ben 2 jaar geleden terug overgegaan naar 170mm en fiets terug beter zowel klim als tri fiets .
het heeft niet enkel met jouw lengte of binnenbeenlengte te maken maar ook met de verhouding onderbeen-bovenbeen .

Gilbertson TI Campa EPS Campa Zonda
Kuota Kalibur TT Campa-Chorus  Campa-Bullet Ultra
Kuota KrossII Shimano Di2  Vision

16 Laatst bewerkt door frederik_15 (11-06-24 11:00:58)

Re: Crank 160mm monteren

Dit is volgens mij de goedkoopste optie binnen Shimano in lengte 160mm (vraag is wel of je die nog ergens vindt...)
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ … R7000.html