Jacob schreef:Ik ben geen zuurpruim, slechts realist. Die mensen met een "relaxte visie" zijn (vaak) niets anders dan commercieel ingestelde mensen die een zo groot mogelijk publiek willen trekken. Niets mis mee an sich.
En ik vraag niet van ze dat die mensen op de bank blijven zitten. Maar hard trainen en zich inzetten zodat ze echt trots op hun prestatie kunnen zijn, omdat het moeite heeft gekost! Want de prestatie van het volbrengen van een marathon of triathlon ligt niet in de ene dag, maar in het hele traject daarnaartoe.
Kun je mij uitleggen waar de subjectieve grens dan wel moet liggen. Want het zijn de mensen die net op of boven de grens zitten(even net zo'n generalisatie als jij deed in #11) die vragen om een aanpassing van de standaard. En vervolgens zijn er andere mensen die weer net op/boven/onder de grens zitten die de standaard omlaag willen. Enz,enz,enz.
Maar ik kan dus opmaken dat jij niet gelooft in het concept van de lat hoog leggen?
Technische gesproken was dat geen geen ad hominem.
Jij wilt blijkbaar jouw normen opleggen aan anderen. Jij zal blijkbaar even bepalen wat 'hard trainen is' en of mensen 'echt trots op hun prestatie kunnen zijn'. Sorry, maar dat ga ik niet voor een ander bepalen. Als iemand er trots op is dat ie 1km gelopen heeft, dan is dat gewoon zo. Dat zijn kleine dingen tussen mensen en hun familie en vrienden. Je daar negatief over uitlaten vind ik gewoon respectloos.
Er is helemaal geen standaard tijdslimiet nodig. Dat kan iedere organisatie best zelf bepalen op basis van wat haalbaar is. De dam-tot-damloop formuleert het zo: "
Bij een organisatie als die van de Dam tot Damloop moeten vele straten en wegen worden afgesloten voor het verkeer. Om het verkeer in de toekomst niet langer dan noodzakelijk op te houden, worden bij de Dam tot Damloop de tijdslimieten streng gehandhaafd, hetgeen is vastgelegd in de vergunning om de Dam tot Damloop te mogen organiseren. Uit veiligheids- en gezondheidsredenen is het van belang voor alle deelnemers zich aan deze limieten te houden. Het parcours wordt, na het passeren van de bezemwagen, weer vrijgegeven voor al het wegverkeer."
"De limiet voor de 10 Engelse Mijl bedraagt 2 uur. "
Daar spreekt geen waarde oordeel uit over degenen die niet redden om gemiddeld 5 mijl per uur te lopen.
Nee, ik geloof niet in de lat hoog leggen. Je kan niet in z'n algemeenheid even bepalen waar de lat moet liggen. Ja, als je wedstrijd atleten traint. Dan is het: eerste worden in de wedstrijden waarin uitkomt. Een duidelijk doel. Maar voor de recreatieve sporters. Hoe ga je daar doelstellingen formuleren zonder dat je die persoon echt kent?
Neem bijv. de marathon van Boston. Daar heb je kwalificatie eisen om te mogen starten. Voor snelle lopers stellen die limieten niets voor (3:10 voor heren senioren). Een andere groep zal die limiet gewoon nooit halen hoe hard ze ook trainen. En dan blijft een kleine groep over waarvoor het echt interessant is om die limiet te gaan halen.
En dan heb je nog de groep die helemaal niet bezig is met prestaties, tijden, klasseringen, etc. Die gewoon een dagje willen bewegen. Helemaal geen lat. Gewoon genieten van wat lichaambeweging. Maar dat mag blijkbaar niet van sommige sporters.