Met dank voor de antwoorden.
Als ik naar het top zwemmen kijk, Olympische spelen, wereld kampioenschappen, dan zijn die zwemmers zo kaal als een knikker. Een voordeel zal haar dus niet hebben.
Nou ben ik eens aan het rekenen gegaan. Omstrek van een haar is gemiddeld 0.13 mm. Gemiddelde lengte 2 cm. Op een gemiddeld hoofd zouden 100.000 haren zitten. Laat ik nou hat aantal haren op een arm op 1000 en een been op 2000 schatten, dan denk ik niet dat ik overdrijf. Ik kom dan aan een totale oppervlakte been en arm haar van 156 vierkante cm. Volgens mij levert deze oppervlakte aan haar alleen maar extra weerstand op. Ik heb ook gedacht aan het golfballetje. Bij je armen zou dat misschien opgaan, maar bij je benen en borst volgens mij niet.
Op mijn niveau zal het waarschijnlijk niets uitmaken. Ik zwem een kilometer in 15 minuten. De weerstand neemt echter exponentieel toe, dus als je met 5 á 6 kilometer per uur door het water wilt scheuren, kan ik mij voorstellen dat haar weldegelijk in de weg zit.
Om nu een eerder gestelde vraag iets preciezer te maken, zou ik willen weten of naar het ontharen bij zwemmen onderzoek is gedaan.
Wel grappig dat onder deze posting 4 advertenties staan voor het ontharen.
Groeten,
Hans