1,751

Re: prestaties van de dag

Hey Rinke je korte trainingen iets intensiever maken en je lsd trainingen iets langer en dan komt dat wel goed.

1,752

Gisteren anderhalf uur geschaatst, lekker als een wagonnetje aan een treintje kunnen hangen.
's avonds ruim een uur virtueel op Lanzarote op mijn loopband gelopen.

1,753 Laatst bewerkt door Vanzella (26-01-15 11:15:12)

Vrijdag op het indoor mountainbike parcours van Sittard geweest. Twee uur aan mijn techniek gewerkt met wat intervalletjes om op de schans te komen. Inclusief een paar valpartijtjes... Oa. van een boomstam afgelazerd met fiets en al smile Beetje blauw her en der, maar was voor herhaling vatbaar. Beter dan in dit klote weer buiten rijden...

Voor de mensen uit de regio wood15.eu is de site.

Zondag de Polar Bear Trail in de voerstreek gelopen. 22km door de slush puppy smile Ging niet slecht. Nu wel wat stroeve benen...

1,754

Gisteren gezondigd tegen de 1ste regel van het sporten; luister naar je lichaam.
35km duurloop, maar na +-25km protesteerden mijn quadriceps plotseling.
Ipv rechtstreeks naar huis te lopen (of te wandelen), toch nog her en der wat extra lusjes gemaakt.

Met als resultaat, vandaag stroeve benen…

1,755

gister 6 km loop je

vandaag 20 minuten gezwommen en vanavond 2 uur mountainbiken

1,756

Ik zit in mijn recuperatieweekje tongue  Vandaag 12km gelopen met 2x10 keer 100m versnellen. Morgen uurtje losrijden en intussen powermeter eens bestuderen.

1,757

vandaag 1500 meter gezwommen

100 meter inzwemmen
3 x 400 meter crawl (met pauze 60 sec)
4 x 25 meter crawl sprint
100 meter uitzwemmen

1,758

Extensieve interval, 8x1100 (4:20) met 100m dribbelen als herstel,
In totaal 13 km gelopen. ging lekker, ondanks lange duurloop van zondag en (kracht) fiets training van gister ipv zwemmen.

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

1,759

el gordo schreef:

't Voorbije WE een lactaattest gedaan

De resultaten zijn binnen - overslagpunt is vastgesteld op 185 BPM yikes

1,760 Laatst bewerkt door Dennis Florussen (28-01-15 21:40:36)

1/2 uurtje Core stability gedaan.

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

1,761

el gordo schreef:
el gordo schreef:

wat was je vermogen op omslagpunt, en je gewicht ten tijde van de test?

1,762

daveke schreef:
el gordo schreef:
el gordo schreef:

wat was je vermogen op omslagpunt, en je gewicht ten tijde van de test?

Het was een test op een loopband, geen lactaattest op de fiets.

Overslag: 185bpm bij 14km/u
Max = >200bpm
ter info, ik ben 32j jong.

1,763

Hardgelopen met regen, hagel, sneeuw en onweer, en wat wind, maar dat was niet zo erg. Wie biedt er meer?

1,764

Je was niet alleen ;-) Mijn zoon 1 1/2 uur basketbaltraining in de sporthal, ik een rondje rennen buiten.
Dat onweer was niet zo tof, gelukkig paar km van mij vandaan.
Zondag is het februari en dan zeggen we: volgende maand wordt het lente! Klinkt goed toch?

Louise schreef:

Hardgelopen met regen, hagel, sneeuw en onweer, en wat wind, maar dat was niet zo erg. Wie biedt er meer?

1,765

Louise schreef:

Misschien was jij net die andere loper die ik tegenkwam. 15km door Rotterdam, oa langs de Maasboulevard... Ik vond de sneeuw en hagel nog wel heroisch, maar werd later toch wel wat fris.

1,766

Deze week heb ik een talk gezien over zwemtechniek. Met een aantal interessante learnings. Waarvan één in het bijzonder, de zwemfrequentie. Die moet flink omhoog.

Mijn Garmin 910xt gaf aan dat ik toe nu toe 20spm maak, ik ga ervan uit dat dat 40spm als ik beide armen mag rekenen? Deze ochtend training heb ik de frequentie verhoogd naar 25spm, oftewel 50slagen per minuut. Dit is een flinke aanpassing merk ik, +25% hoger. Het is naast de ademhaling die anders gaat, de hele techniek die op orde moet blijven.

Weten jullie hoe de frequentietelling van Garmin rekening houdt met wisselpunten?

Grt, Matthijs

1,767

mstyz schreef:

Deze week heb ik een talk gezien over zwemtechniek. Met een aantal interessante learnings. Waarvan één in het bijzonder, de zwemfrequentie. Die moet flink omhoog.

Mijn Garmin 910xt gaf aan dat ik toe nu toe 20spm maak, ik ga ervan uit dat dat 40spm als ik beide armen mag rekenen? Deze ochtend training heb ik de frequentie verhoogd naar 25spm, oftewel 50slagen per minuut. Dit is een flinke aanpassing merk ik, +25% hoger. Het is naast de ademhaling die anders gaat, de hele techniek die op orde moet blijven.

Weten jullie hoe de frequentietelling van Garmin rekening houdt met wisselpunten?

Grt, Matthijs

Klopt, de Garmin meet maar één arm, dus voor de reguliere spm moet je dat aantal verdubbelen. Met wisselpunten doet de 910 volgens mij niets, in mijn geval is het aantal spm in een 25 meter bad kleiner dan in een 50 meter bad en kleiner dan in open water.

1,768

Niet dat ik veel van ken maar waarom zo een hoge slagferqentie? Er zijn genoeg goeie zwemmers zeker op de lange afstand die een iets trager sfq hebben en enorm snel vooruit gaan?

1,769

@Maca, thanks voor je info. Ik zwem in een 20mtr bad, dus nog meer invloed op de slagfrequentie.

Een hogere slagfrequentie zorgt voor een hogere snelheid; hetzelfde geldt ook bij fietsen en lopen. Bij lange afstand zwemmen en vooral bij een triathlon, zal je veel minder voortstuwing door je beenslag hebben. Dus het glijden is beperkt, en kan je beter met hogere frequentie je snelheid op peil houden.

Tenminste dat is mijn interpretatie van wat ik heb gehoord. Ik wil het wel uitproberen, en bekijken of het na een maand of wat effect heeft.

1,770

Het valt mij ook op dat triatleten inderdaad bijna hun benen niet gebruiken, terwijl dit een kleine moeite is en het zorgt voor veel stabiliteit in het water. Zelf heb ik dit nooit begrepen waarom veel triatleten hier niet op trainen.
Zelf ben ik ook een wedstrijdzwemmer en gebruik dan ook altijd me benen tijdens een triathlon.
Tijdens een triatlon heb ik in het begin altijd een hogere frequentie en zwem ik ook sneller om weg te komen bij de meute en naarmate het zwemmen vordert probeer ik meer te gaan glijden en mijn tempo te verlagen om kracht en energie te besparen.

1,771 Laatst bewerkt door Ynsnits (30-01-15 19:59:02)

Ook een slagfrequentie van 50 spm is erg laag. Er zijn dan veel teveel dode momenten in de voortstuwing, zodat je jezelf sterk afremt als gevolg van de weerstand van het water. Idealiter ligt de slagfrequentie van goede zwemmers ergens tussen 60-80 spm, soms nog hoger, ook afhankelijk van zwemafstand.
Om je slagfrequentie op te hogen, zou je de volgende oefeningen kunnen doen:
Korte maximale sprints
Zwemmen met enkelband
Waterpolo borstcrawl
En natuurlijk veel zwemmen, om je zwemfitness te vergroten, zodat je makkelijker en sneller je arm door het water haalt (de catch)
Ok...toegegeven...laatste is  beetje een open deur.. wink

Succes!

1,772

ronnyke schreef:

Niet dat ik veel van ken maar waarom zo een hoge slagferqentie? Er zijn genoeg goeie zwemmers zeker op de lange afstand die een iets trager sfq hebben en enorm snel vooruit gaan?

50 is zo hoog toch niet? Volgens mij zitten de toppers tussen de 70-90, en is een hogere frequentie in open water wenselijk. Welke topper ken jij die 50 spm zwemt? Wellicht neemt een snelle zwemmer even veel slagen per baan als een langzamere, maar omdat hij sneller per baan is maakt hij dus ook meer slagen per minuut.

Dit vind ik een helder verhaal: http://www.swimsmooth.com/strokerate.html

1,773

mstyz schreef:
Louise schreef:

Misschien was jij net die andere loper die ik tegenkwam. 15km door Rotterdam, oa langs de Maasboulevard... Ik vond de sneeuw en hagel nog wel heroisch, maar werd later toch wel wat fris.

Ja, maar dat was ik niet, ik liep omgeving Spaanse Polder/Schiedam (woon in Overschie). Mijn club (RA) was wel met twee groepen aan het trainen op of via de Erasmusbrug, maar ik 'spijbelde'.

louise

1,774

Louise schreef:
mstyz schreef:
Louise schreef:

Ja, maar dat was ik niet, ik liep omgeving Spaanse Polder/Schiedam (woon in Overschie). Mijn club (RA) was wel met twee groepen aan het trainen op of via de Erasmusbrug, maar ik 'spijbelde'.

louise

Ik spijbelde ook... zit bij die andere club, PAC.

1,775

Deze week een licht griepje onder de leden gehad denk ik, het zwemmen ging maandag al niet zo goed - dus dacht ik in eerste instantie aan een slechte dag. Toen ik dinsdag echter met de fiets naar het werk ging lag mn vermogen lager dan normaal bij dezelfde hartslag (toen bleek die vermogensmeter toch wel echt een fijn ding!!)
Woensdag even gerust, donderdag enkel een uurtje gezwommen en gisteren anderhalf uur op het gemakje gefietst.

Vandaag voelde ik me weer goed, uitgerust etc. dus heb ik de Rotor QXL bladen eens anderhalf uur kunnen testen.
Gemiddelde hartslag 140, gem snelheid 30.8 km/uur en genormaliseerd vermogen van 238 watt.
Ik was erg tevreden na zo'n weekje big_smile