Tri-John schreef:Doubtless schreef:Vanavond een rondje van 44km gefietst. Tempo omhoog wil maar niet lukken. Vandaag stukken van 25 km/uur gereden, maar veel sneller wil het gewoon niet.
En probeer je dan op kracht te fietsen (zware versnelling) of juist op cadans (lichte versnelling) ik merk zelf dat als je een tandje erbij doet, dus meer candans (sneller trappen) dat je makkelijker snelheid maakt.
Als je dat een beetje onder controle hebt komt de kracht en dus de zwaardere versnellingen vanzelf.
Dit is in iedergeval mijn theorie. Daar zullen de betere fietsers vast ook een mening over hebben.
Ik trap zelf ook gemakkelijker een hogere snelheid op een hogere trapfrequentie. Afgelopen kwart triathlon in Deil trapte ik een gemiddelde de cadans van 91.
Heb je al klikpedalen op je fiets? Dan zou je meee/beter moeten gaan trainen op het rond maken van het trappen. Dus be focussen op naar vore /achteren duwen en omhoog trekken van je voet en pedaal. Naast alleen maar naar beneden trappen. Daardoor kun je in een veel groter gebied van het traprondje kracht zetten en ga je ook een stuk sneller fietsen.
Nog even een heerlijke prestatie van mijzelf gisteren tijdens mijn looptraining: een nieuw PR op de halve marathon! Geen "officiële" wedstrijd, maar toch. Planning was om 1,5 uur te lopen, maar als het zo lekker gaat en je dit tempo zonder moeite vast kunt houden dan moet je toch even door gaan. Zelfs voorbij ons huis gelopen om de laatste honderd meters nog te halen.
Na de warm-up eerst 6x 20sec sprint intervalletjes rond de 3:30, met 1min herstel rond de 5:10. Gevolgd door 4x 8min intervallen rond de 4:40 met 2min herstel op 5:30. Wat in de praktijk rond de 5:10 werd. Daarna uitlopen op een rustiger en comfortabel tempo. Alleen rustiger werd het niet. Ik bleef heerlijk rond de 4:50 lopen. Rond de 17 kilometer besloten om een extra omweg te nemen zodat ik de 21 kilometer zou redden. Laatste meters gingen wat moeizamer maar toch gelukt om met 4:59 te eindigen. Wat 0:10 per kilometer sneller is dan mijn enige halve marathon van 18 maart bij de Drunense Duinen!