Onderwerp: Holland Triathlon ten onder?
Almere 28 augustus 2010
Prominente rol jurylid
Het valt me zwaar te zien dat de lange afstand triathlon in Nederland naar de kloten gaat!
Afgelopen zaterdag in Almere was voor mij een dieptepunt. Geringere belangstelling in media en bij de organisatie (men had zich meer gefocused op de OD van zondag) zorgden bij mij niet voor het juiste “Almere gevoel”. Gezien de lage deelnemersaantallen moet er toch iets goed mis zijn in Nederland. Bijna elke Ironman haalt tegenwoordig meer dan 2000 deelnemers (het eerste weekend in juli deden er in een straal van 600km 5400 mensen mee aan een ironman!) hier zijn dat er net 300.
Ook de oudgedienden laten het steeds vaker afweten en voor mij is denk ik ook het punt bereikt dat ik voor dit soort wedstrijden alleen nog maar naar het buitenland ga.
De druppel was voor mij de diskwalificatie van mijn vriendin Trijnie Rep-Roozendaal.
Trijnie was zaterdag aan haar 20ste Holland Triathlon bezig. Met 60 jaar storm, regen, bliksem en regen trotseren voor zo iemand kun je alleen maar diepe respect hebben!
Niet de de jury*. Al jaren maakt ze er een sport van om Trijnie het leven zuur te maken in Almere. Waarom deze persoonlijke missie is mij niet duidelijk, maar het is wel iets dat meerdere mensen opvalt. Van een jurypersoon verwacht ik dat deze objectief en neutraal is en vooral handelt in de geest van de wedstrijd. In de buurt van de coachpost uit een groepje mannen alleen Trijnie er uit pikken (ook nog zonder waarschuwing) vind ik erg min. Dan begrijp je er dus niets van!
Los van of het goed of fout was (ik was er niet bij en zat zelf op de fiets) zou je ook kunnen denken: klasse dat je er nog bij bent onder deze omstandigheden! Als enige en oudste deelneemster ging het ook helemaal niet om de wedstrijd.
Hoe fanatiek de jury* is bleek wel tijdens het lopen; meerdere keren kwam ik haar fietsend op het parcours tegen. Of het nu een opmerking is over een ritsje dicht (lekker belangrijk) of het wegsturen van een meefietser in de achterhoede tot het einde toe bleef ze goed bezig met haar “vak”.
Een goed jurylid hoeft helemaal niet zo nadrukkelijk op de voorgrond te treden en als je dat zo prettig vindt pak dan de toppers aan (die doen het ook nog eens voor geld) en niet de recreanten die vechten om de finish te halen.
Goed ik heb mijn irritatie van me afgeschreven. Mocht ik me bedenken en volgend jaar voor de 15de keer in Almere starten dan weet ik dat er extra op me gelet wordt!
Met vriendelijke groet,
Joop Schwalbach.
* EDIT DOOR ADMIN (NAAM JURYLID VERWIJDERD)