Jacob schreef:Veel hh op 50% is nutteloos. Niet alleen voor jou, maar voor iedereen. De submaximale belasting van 20-30hh heeft totaal geen transfer naar de 10.000+hh die jij doet bij het duursporten.
Er zijn inspanningsfysiologen die daar dus anders over denken.
Adrie van Diemen en Jabic Jan Bastiaanse bijvoorbeeld.
Zij claimen juist dat weinig hh niet het gewenste effect heeft voor duursporters/wielrenners. Immers 8-12hh hebben evenmin een transfer naar de 10.000+hh die je doet tijdens het echte sporten. Ik denk omdat je dan alleen je anaeroob vermogen traint waar je in de sport juist nauwelijks wat mee doet.
Globaal:
In hun schema's komen zeer veel hh voor. 2 tot 3 sets 30-40hh waarbij je heel explosief omhoog gaat (squat, one leg press, step up,) gecontroleerd inzakken (logisch: niet 'veren') en je pas de laatste 10-15hh inboet aan explosiviteit omdat je het moeilijk krijgt. In de rust tussen de sets buikspieroefeningen of andere core-shit zodat het een intensief geheel blijft.
Vooraf klein half uurtje fietsen en naderhand een uur.
2 keer per week.
De èèn zegt dit, de ander zegt dat.
Schiet mij maar lek.
Bovenstaande heb ik iig een tijdje gedaan. Ik had het idee dat het wel hielp. Al is het alleen maar dat je tijdens een lange klim het gevoel in de benen herkent en daar langer tegen kan.
Maar dat effect heb je mss ook wel door gewone intervallen te doen.
Hoe dan ook, ik knapte er enorm van af. Ik vond het niet leuk om te doen omdat ik toen liever gewoon buiten op de fiets zat dan gek aangekeken te worden in de sportschool omdat ik werkelijk de enige persoon was die flink zweette van de oefeningen.
Blijft boeiend, die verschillende opvattingen.
Blijkt wel dat niet alles bij iedereen hetzelfde effect heeft.