Wat voor mij geholpen heeft is het feit dat ik ben beginnen trainen op wedstrijdtempo.
Ik had het geluk eens object te zijn van een trainer die zijn eindwerk moest maken voor trainer A.
Als ex ultraloper had ik altijd de neiging veel kilometers te maken, ook op de fiets, maar aan lage intensiteit (12km/u).
Ik moest er veel minder maken, maar wel sneller.
Ik schrok van mijn duurlooptempo en de snelheid die ik haalde op mijn tijdritfiets.
Toen ik hem toch meermaals zei, of hij wel besefte dat ik de meeste van mijn duurlopen nu tegen de 14km/u aan liep zei hij dat ik eens mijn recentste uitslag en eerste persoonlijke succes van Stein moest controleren. En inderdaad: 30km in 2U08 is exact aan 14km/u.
Enkele recreanten die ik een beetje begeleid hebben ook dezelfde ervaringen kunnen meemaken.
Ik spreek hier enkel over de lange afstands trathlons, maar de moraal achter dit verhaal is dat je in de lange afstand triathlons altijd terug valt in de snelheid die je gewoon bent van lopen. Zoals hierbovn vermeld werd de halve marathon gelopen, net aan trainingstempo.
Wat fietsen betreft gaat het em erom dat je de constante fietsbelasting gewoon wordt. Dat was mijn fout die ik beging als wielrenner vroeger. Ik kon heel hard rijden, maar naar het einde toe zat ik erdoor. Nu pas ik veel duurtrainingen toe op HS met de T-fiets waarbij ik bvb 3u en naar de IM toe 5u toch een gemiddelde van 36-37km/u fiets. Wat ook overeenkomt met mijn wedstrijdtempo ong.
Wat intervaltraining betreft moet je volgens mij verschillende prikkels leggen in verschillende periodes.
Eerst heb je de periode, waarin je de basis legt. Dan ga ik gewoon meelopen op de intervaltraining met een groep die veel trager is dan ik. Zie dit meer als een funloopje.
Dan heb ik een periode waar ik korte intensieve, bijna alactische prikkels geef.
Dan komt de periode waarbij je de langere intervals gaat doen. De wedstrijdsnelheden voor de kortere voorjaarsduathlons opzoeken.
En dan specifiek naar de lange triathlons toe, steek ik gewoon blokjes in mijn duurlopen waar ik gewoon in een hogere HS zone ga lopen.
Groeten,
Niki