1

Onderwerp: Triathlon Keulen leuk?

Is de triathlon Keulen (Cologne 226 / Cologne 226 Half) een leuke?

Ik zoek nog op korte termijn een halve om te doen, en Keulen is nog open. Heeft iemand 'm wel eens gedaan, en is deze aan te raden?

Commit first, then figure it out

2

Re: Triathlon Keulen leuk?

Ja ik vind van wel.

Het is een groot evenement met meerdere onderdelen maar weer niet te masaal of professioneel als een ironmen. Je zit dus wel met allemaal duitsers in de wedstrijd. Onderweg kom je op de fiets nog mensen tegen van de hele afstand dat is ook wel eens leuk. De start is om 12:30 je zou dus nog dezelfde dag kunnen aanrijden. Let wel op dat het zwemmen en lopen op verschillende plekken zijn. Ik heb eerst de fiets een dag van tevoren in het park fermée gezet en de dag zelf de auto bij de finish. Een shuttle dienst bracht mij weer in de buurt (: van de start. Na afloop was ik wel een half uur bezig met het zoeken naar m´n fiets (echt waar) en de douche gelegenheid is pover. Goulash soep bij de finish is wel een topper !

Zwemmen is in een prachtige roeibaan met schoon, vlak water en met lijnen. Goede zwemtijd gegarandeerd. Fietsen is niet heel inspirerend maar brede wegen en vlak. Het stukje fietsen in Keulen zelf is wel top. Het loop parkoers valt daarbij wat tegen vond ik. Aan de andere oever van het centrum waar niet veel levendigheid is.

3

Dankje, denk dat ik 'm nog wel even ga meepakken.

Ga je zelf ook meedoen?

4

Ben nog aan het twijfelen over deelname. Ik vind 160,- euro toch wel erg prijzig voor een halve triatlon. Normaal betaal je zo'n 70 à 80 euro voor een halve.

5

160 is wel heel veel en dat is exclusief benzine en eventueel verblijf. Voor een fractie kon je in Leiderdorp afgelopen zondag ook goed kapot gaan. Iedereen die je al gek vond omdat je aan triathlon doet zal je nu helemaal knettergek vinden. Een goede reden om in te schrijven, maar die afweging moet je zelf maar maken.

Ik heb mij vroeg dit jaar ingeschreven (en doe dus wederom mee) en kreeg zo wat korting. Verder denk ik er niet teveel bij na, ik zie het als een stedentrip, weekendje uit. Geen alcohol en musea bezoeken drukken de kosten dan weer.

6

Ja ach 160 Eur is wel veel maar ga me toch inschrijven, lekker Duitsers gek maken mag best wat kosten.

7

dat betaal je ook voor een halve ironman...zou ik wel wat profi organisatie verwachten eigenlijk. Maargoed zo ervaren ben ik ook nog niet

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

8

mcelr schreef:

Ja ach 160 Eur is wel veel maar ga me toch inschrijven, lekker Duitsers gek maken mag best wat kosten.

Hoe vond jij de organisatie?

Blijkbaar liep het daar goed in het honderd. Een bevriend triatleet heeft volgend verslagje geschreven
http://3coach.be/blog/archives/4105

9

Eigenlijk best goed, veel Duitsers gek gemaakt dus missie geslaagd. Organisatorisch rammelde er heus wel wat maar ik vond het best aardig georganiseerd, zeker gezien de logistieke complexiteit van 3 wedstrijden door elkaar met twee aparte wisselzones 20km uit elkaar...

Mijn ervaring is als volgt;

- zwemparcours is goed breed dus alle ruimte om je eigen ritme te zwemmen; . Ik lag helemaal aan het uiteinde van de baan en wel wat last van de vuurwerkdampen bij de start, maar heb wel lekker in alle rust kunnen zwemmen;
- fietspark voor de halve was afgesloten en niet  toegankelijk zonder nummer. Denk dat je er wel zonder nummer in was gekomen, maar met een fiets gewoon naar buiten lopen niet;
- mijn fiets werd netjes aangepakt door een vrijwilliger. Ik heb andere fietsers hun fiets (zelf) gewoon op een bult zien smijten omdat ze niet doorhadden dat twee meter verderop genoeg aanpakkers stonden. Fiets na afloop binnen 2 minuten teruggevonden, zo groot is dat parc ferme daar niet. Er was exit controle op startnummer;
- mijn swimbag was door de organisatie bij elkaar getaped omdat ik 'm zelf had gescheurd bij de wissel. Vond ik heel netjes. Was ook duidelijk waar alles lag (op nummer);
- afhaalplekken werden in principe bewaakt en kwam je zonder nummer niet in. Echt veel gecontroleerd werd er niet. Heb ook een persoon zien rondzwerven die er overduidelijk niks te zoeken had.

Tijdens het fietsparcours werd door grote groepen gestayered waartegen redelijk random tot niet werd opgetreden. Weet niet hoe dat in andere wedstrijden gaat want dit was mijn eerste halve, maar het was erg moeilijk om jezelf vrij te rijden - je werd onmiddelijk bijgereden. Had wmb wel beter gescheidsrechterd mogen worden want ik zat niet te wachten op die meutes.

Heb jij meegedaan?

10

Belabberd. De finish entourage was een drama en het terugvinden van al je spullen dito. De organisatie had zichzelf overschat en kon de stroom van triathleten van de hele / halve en olympische niet verwerken. De mensen van de hele hadden daar geen last van maar hoe later je aankwam hoe meer het een probleem werd. Fietsen in kluitjes bij elkaar en alle spullen in zakken op een grote hoop, een drama.

Overigens overschaduwt dit niet mijn gevoel over de wedstrijd. Het weer was fantastisch, zonnetje, beetje september fris en weinig wind. Ik heb in ieder geval lekker gesport en was relaxed dus heb me daar niet aan gestoord.

Al hoewel, wat mij heeft gestoord was het feit dat een heleboel atleten niet achter de startlijn lagen maar al 50 meter vooruit waren. Raar, ik snap dat gedrag niet, dat was vorig jaar niet zo, kennelijk is er een moraal verval in Duitsland gaande. Verder was het aan het einde van het fietsen zo druk dat het onveilig was. Een ander punt was dat het dat weekend door afsluiting A3 snelweg en de Messe het zo druk was in Keulen dat je er met de auto niet in of uit kwam. Ook jammer (en dan hou ik op) is dat het dit jaar maar 1900 zwemmen was. Dit vind ik zo´n aanfluiting, leuk als je niet kan zwemmen maar ik heb liever een echte midden afstand met minimaal 2500meter, dan ligt het veld ook meer uit elkaar bij het fietsen nu waren er aan het einde stayer groepjes van wel 40 man. Volgend jaar gewoon in NL de halve Nieuwkoop en Leiderdorp, lekker ouderwetse bikkel wedstrijden.

11

Oja, wel belabberd maar moet ook vermelden dat de vrijwilligers vriendelijk en behulpzaam waren en er goede verzorging was onderweg. Nu ik het terug lees lijk ik heel negatief maar zoals vermeld: ik heb een heerlijke sport middag gehad en deel de ervaringen van mrcel.

Hier nog een filmpje van de chaos bij de olympische afstand, heerlijk smile .
http://www.youtube.com/watch?v=FzhhrBTmYHU

En nog iets: bij thuiskomst had ik de verkeerde wetsuit (Orca Apex 2) in mijn tas zitten. Die ga ik terugsturen (niet mijn maat smile )in de hoop dat ze mijn wetsuit ook hebben teruggevonden...

12

Ja het was op zijn minst merkwaardig dat er zwemmers ruim voor de start al zo'n 50m over de startlijn waren, was wat mijn betreft voor minstens 60 man een DQ-tje geweest.

Leuk filmpje, maar de chaos met fietsen en de tweede wisselzone heb ik niet meegekregen want ik lag vrij ver voorin op de fiets. Had bovendien sochtends mijn eigen spullen naar de tweede wisselzone gebracht, dus wist precies waar het zou liggen...

Ach, zoals je zegt, het was lekker weer en een mooie sportmiddag, en bij de finish stond pils klaar.

13

Tja, sommige mensen noemen dat tactisch, maar het verdient niet de schoonheidsprijs. Maargoed: knap jurylid dat natijd weet te vertellen welken mensen ge-DQ't moeten worden, kortom ze komen er altijd mee weg. Ik stond dit jaar bij de korte Alpe d'Huez triathlon te kijken en daar maakten ze het wel heel erg bond. Daar zwommen ze bijna twee minuten te vroeg weg. Een groot aantal mensen stond zelfs nog op de kant. De speeker zweepte ze op en toen dachten ze waarschijnlijk: 'ach wat the hack, we gaan gewoon' tja en als er eentje gaat...

14

mm, ik heb me net dit weekend ingeschreven voor 1/2e Keulen ... hopelijk hebben ze geleerd van dit jaar

15

Heeft iemand ervaring met deze triathlon uit een recenter jaar dan 2010?

16

Sandra86 schreef:

Heeft iemand ervaring met deze triathlon uit een recenter jaar dan 2010?

Vrienden van me hebben hem gedaan in 2011 en 2012 en waren toen enthousiast over deze triathlon. Volgens mij is het goed georganiseerd, maar ik heb geen persoonlijke ervaring.