Onderwerp: 1000 meter
Ik ben 24jr, 195 lang en zwem ca. 14 maanden 3x p/week, waarvan ca. 5 maanden alleen borstcrawl (voorheen 1 baan schoolslag, 1 baan borstcrawl). De borstcrawl techniek heb ik geleerd via beschrijvingen op het internet en van meer ervaren zwemmers die ik wel eens spreek in het zwembad.
Vandaag heb ik voor het eerst een klein testje gedaan. Ik heb 1000 meter gezwommen in een 25mtr bad zonder koprol op het keerpunt maar met een soort van schoolslag keertechniek en kwam uit op een, voor mij, zwaar teleurstellende tijd van 17min. 20sec. Ik heb het tellen van het aantal baantjes en de tijdswaarneming door iemand anders laten doen omdat ik als ik zelf tel helaas na 2 baantjes de tel kwijt raak, maar als ik tijdens het zwemmen wat meer zicht had/heb op de al reeds afgelegde afstand zou ik het zonder al te veel extra inspanning wel in ca. 16min. 50 sec. kunnen doen. Overigens train ik normaal altijd op grotere afstanden maar wel met minder snelheid en af en toe pauze.
Nou weet ik dat het moeilijk is om vergelijkingen te trekken. Maar kan iemand mij vertellen of 16.50 een beetje redelijke tijd is? Ook zou ik willen weten om de hoeveel slagen pro/wedstrijdzwemmers ademen op zo'n afstand. Ik heb zelf vandaag om de 3 of 4* slagen geademd met af en toe een 'smokkeladem', dwz: per 25mtr. 1 of 2 keer om de slag ademen. (*ik weet niet zeker of ik nou om de 3 of 4 slagen adem. ik adem iig altijd aan 1 kant namelijk links).
Alvast bedankt