Ik heb met binnen fietsen ervaring met een Tacx en een spinning fiets.
Ben een paar jaar geleden begonnen met een Tacx-Basic en heb die langzamerhand geupgraded (?) via een I-magic naar een Fortius met Real Live DVD's.
Vooral de DVD's maken een anders saaie duurtraining binnen goed te doen. Er zijn inmiddels meer dan 12 parcoursen te koop, waaronder een deel van de Marmotte, Milaan San Remo, Pyreneeen, Ronde van Vlaanderen etc. Daarnaast kan je op een Tacx ook allerlei soorten intervaltrainingen, weerstand etc.doen. Al met al een heel gevarieerd trainingsmiddel.
De spinningbike hebben we vorig jaar erbij gekocht (een Lemond Revmaster) omdat we (mijn man en ik) allebei moesten trainen voor de Ironman Arizona in april. Lange duurtrainingen in de winter met kou, sneeuw en ijs bevallen me niet zo goed.Ik ga nogal eens onderuit.....
Op een spinningbike is het trainen wel iets saaier vind ik, maar met een goede DVD erbij lukt 't ook wel. Zeker voor trapfrequentie is het bijzonder goed. En het is super stil, zeker vergeleken met een Tacx trainer.
Abslouut essentieel voor een hometrainer sessie is een ventilator!!! Want zweten doe je behoorlijk, inderdaad net Hawaii.