Hallo,
Ik zal ook nog eens proberen te antwoorden in simpele zinnen. Want dit onderwerp is echt mijn stokpaardje.
Ikzelf ben toch wel 1 van de weinige gevallen, die zowel een volledig koersseizoen afwerkt als een volledig triathlonseizoen.
Persoonlijk ben ik wel overtuigd van de voordelen van triathlon in combinatie met wielrennen. Ik ben zeker dat ik veel meer uren zou moeten investeren in fietstrainingen dan dat ik nu doe om hetzelfde niveau te halen.
Ik heb het gewoon aan de lijve ondervonden toen ik de overstap maakte van ultralopen, naar de triathlon. eigenlijk zijn de trainingen heel complementair op elkaar en ik ben er na al die jaren van overtuigd dat ik geen beter niveau zou halen, moest ik 1 van de 2 sporten laten vallen.
Uit de triathlon haal ik mijn goede conditie, uit de koers haal ik mijn fietskracht.
Natuurlijk kom je er niet met koersen alleen. Op kwartjes en halve triathlons blink je nog net uit zolang het een selectief parcour is, waar je vooral wat bochtenwerk en korte klimmetjes hebt, zoals bvb Eupen. Deze ligt me echt perfect.
Voor een IM moet je natuurlijk specifieker gaan werken. Die uren vlak tempo op de tijdritfiets heb je gewoon nodig. Maar uithouding is nu eenmaal heel gemakkelijk te trainen. Dus als je beschikt over een enorm krachtenarsenaal, is het slechts een 6-tal weken specifiek werken om die PK's te verdelen over een rit van 180km.
Ik raad dus ook meestal iedere triatleet aan wielerwedstrijden te proberen rijden omdat ik zelf de voordelen heb kunnen ervaren. Natuurlijk moet je over een behoorlijke basis beschikken om mee te kunnen in de koers.
Straks begint het seizoen terug. Ik zal mijn fietsconditie weer voelen verbeteren met de koers die ik uitgereden heb.
EZC koersen zijn bij ons altijd rond de 3u. Ik rijd er zo'n 70-tal per jaar. Ik kan u verzekeren dat je dat gewoon wordt om 3u te sporten aan hoge HS. En eens je dat gewoon bent, is het veel makkelijker om ook op een 1/4 of zelfs op een 1/2 triathlon volle bak door te gaan.
Maar naast de voordelen hierboven vermeld is er nog 1 groot voordeel. Je hebt altijd afwisseling. Eens trainen voor een groot triathlon doel breekt de sleur van de koers. Het koersen op zich zijn dan een leuke afwisseling voor de vele trainingen. Voor iemand die graag veel wedstrijden doet zijn die koersen een goede oplossing, want veel triathlons doen zou vooral zwaar zijn voor de geldbeugel. Dit jaar had ik een serieuze loopblessure. Dan ben je echt blij dat je op een andere sport kunt terugvallen.
Groeten,
Niki