jens36 schreef:Ja maar je hartslag in het oog houden is wel vrij belangrijk, zeker bij oudere personen.
Als je veel traint over je maximum hartslag dan gaat je conditie er alleen maar op achteruit, dat is een van de punten die we al hebben aangehaald in ons werk.
Ik zou eigenlijk gewoon wat meer willen weten over het verschil in training tussen iemand die triatlon beoefend t.o.v iemand die enkel lopen of fietsen doet.
Groetjes
Als loper gebruik ik de hardslag meter primair voor de training en richt tijden tijdens lange lopen (maw, ik geef in dat ik bijv 10Km wil lopen in 50 minuten en het horloge laat continu zien of ik op schema zit).
Wat betreft de tri mensen hier, zoveel merken zoveel meningen.
Het is niet echt van belang extreem veel functionaliteit te hebben op een horloge, als je imo je hartslag nauwkeurig kunt aflezen ben je eigenlijk al waar je zijn moet. (al is het wel leuk moet ik zeggen)
Het voordeel echter van een compleet systeem is dat je tijdens de wissels je tijd "meeneemt". M.a.w. je drukt aan op de start en af op de finish, Aangezien er afhankelijk van de merken opties zijn voor de instellingen kun je bij heel nauwkeurig de verschillende onderdelen evalueren en de daarbij behorende wissels.
Het essentiële verschil van een sport horloge is met een triathlon horloge is de mogelijkheid verschillende sporten aan elkaar te zetten om zo de hele wedstrijd af te dekken.
Voor de trainingen is het van belang dat het horloge gewoon doet wat ieder sport horloge doet. Meten en zichtbaar maken.
Kun je daar wat mee?
@de rest, als ik uit mijn nek zwets, hoor ik het graag
thijs schreef:@juhroen, de zinvolle vraag is "waarom wel?"
Ten eerste, je hoeft niets te meten om wereldkampioen te worden in triathlon.
Och, ik denk dat de tijd toch wel een van de belangrijkere dingen is die moet worden gemeten :-P
thijs schreef:Ten tweede, hartslag is een heel indirecte indicatie voor intensiteit. Een paar kopjes koffie zet alles al op de kop! Als je dus per se iets wilt meten zou ik een vermogensmeter nemen op de fiets, en de klok in het zwembad en op de baan. Die liegen nooit. En bovendien weet je precies wat je nodig hebt om Hawaii te winnen, bijvoorbeeld,
38 x 100 in 1:10 en af op 1:15
105 x 400 meter op de baan in 1:30 en af op 1:36. En dan nog een half rondje in 45 sec
En als me dat ooit al zou lukken, zou het zou mij niet zo veel kunnen schelen welke hartslag erbij hoort
Dus als je absolute tijd als leidraad neemt ben je goed bezig begrijp ik? Als ik mijn doelen te hoog stel en bijv een pace van 4:00 ga trainen bouw ik niets of nauwelijks iets uit. Ik zal nog eerder overbelasting en blessures hebben.
Waar moeten we ons dan op richten, gevoel, hmmm ook subjectief de ene dag is de ander niet en als je start loop je op gevoel snel te hard.
Dan maar op het meest voor de hand liggend is dan de hardslag.
Ik ehb goede resultaten op lage zones. maar dat persoonlijk.