Topickick!
Vorig jaar toen ik mijn hardlopen ging opschroeven kreeg ik veel last van met name de adductoren (veel spierpijn) en kwaaltjes rond bovenbeen/heup. Ik ben lang op zoek geweest en een paar maanden geleden besloten om de souplessemethode te proberen.
Ik train sinds dit jaar bij een hardloopgroep die volgens de souplessemethode traint. Daarbij ben ik aan het overstappen naar midden/voorvoetlanding.
Training ben ik nu aan het opschroeven en ik heb voor het eerst TOTAAL GEEN spierpijn in mijn adductoren na het hardlopen! Alleen een beetje stijve kuiten, maar dat is niet erg, die moeten gewoon nog wennen.
Of het tijdens triatlons ook goed werkt weet ik niet, dat gaan we dit jaar zien :-)
Nog 2 opmerkingen:
Ik ben van mening dat de souplessemethode niet los staat van midden/voorvoetlanding. Die vering is imo bijna essentieel om soepel te lopen. Het verschil is bij mij in ieder geval wel degelijk merkbaar. (Met een plof neerkomen of soepeltjes veren)
Die 'rustige' intervalletjes zijn meestal niet rustig, imo. Het is het vergelijkbare wedstrijdtempo (lees het duurloopmisverstand als je wilt begrijpen wat ik bedoel) dat je dan loopt! Lijkt mij een stuk sneller dan duurlooptempo. Wel veel meer rustige stukken natuurlijk...